Publicitat
Publicitat

Dígits i andròmines

L'iPhone 5 llastra Apple

L'expectació pel nou model afecta el creixement dels resultats de l'empresa, que obté dels dispositius mòbils el 63% dels seus ingressos

Les falses expectatives acostumen a tenir conseqüències. En el cas d'Apple han estat reduir a la meitat el creixement de la seva facturació trimestral. Entre el juliol i el setembre l'empresa va vendre productes per valor de 28.270 milions de dòlars, un 39% més que durant el mateix període de l'any passat. Sí, un augment així és el somni de qualsevol altra empresa. Però és que durant els tres trimestres anteriors l'increment havia rondat un espectacular 80%. Per això, tot i que el volum de negoci (i dels beneficis: 6.620 milions) ha estat superior al que la mateixa empresa havia anunciat al sector, n'hi ha que consideren que Apple ha decebut. La causa es diu iPhone 5.

Els consumidors feia mesos que esperaven un nou model de l'smartphonemés desitjat del mercat. I molts van renunciar a comprar el model existent: Apple va vendre el trimestre passat 17,1 milions d'iPhones, 3 milions més que fa un any, però 3,2 menys que entre l'abril i el juny. De moment, Samsung ha desplaçat Apple com a principal venedor mundial desmartphones. Quan ha arribat el model nou -que finalment no es diu iPhone 5 sinó 4S- ha estat tot un èxit: durant el primer cap de setmana se'n van vendre quatre milions d'unitats, moltes més que quan va sortir l'iPhone 4. Però això ja ha passat dins del trimestre fiscal següent.

La moderació del creixement estratosfèric del negoci d'Apple ve d'aquí. Nascuda com a fabricant d'ordinadors, ara és sobretot una empresa de dispositius mòbils: entre l'iPhone i eltabletiPad aporten el 63% de les seves vendes, i si hi afegim els portàtils, la proporció s'enfila fins al 80%. Per això, qualsevol turbulència en les vendes de les dues primeres gammes de producte es reflecteix en els resultats generals.

Apple, però, segueix sent una màquina de fer diners: al cap de l'any ha venut un 85% més que l'anterior. I preveu facturar més de 38.000 milions de dòlars entre l'octubre i el desembre, el període tradicionalment més actiu de l'any gràcies al Nadal. Les estrelles de la gamma han estat els iPad (11,1 milions d'unitats) i els Mac (4,9 milions d'ordinadors, nou rècord històric). L'estratègia d'entrar amb l'iPhone a les llars i les empreses que fan servir Windows i convertir-los en usuaris de Mac està funcionant. I per cada ordinador de taula, Apple ja en ven gairebé tres de portàtils, que ja són la seva tercera línia de producte. En canvi, els iPod van perdent pes: els 6,6 milions de reproductors musicals portàtils ja són menys del 4% de la facturació. Segur que el trimestre que ve se'n vendran més, però no tornaran a ser el 21% de la facturació que representaven fa només dos anys. S'han quedat en dispositius per consumir contingut digital: Apple ja factura un 52% més amb la botiga iTunes que amb els iPod.

Les altres dues línies de producte aporten al voltant del 2,5% cadascuna al total de vendes: els perifèrics (estacions wifi, ratolins) i el programari (sistemes operatius i aplicacions per al Mac; les de mòbil es comptabilitzen amb l'iPhone i l'iPad). Una última dada: Apple ja fa el 63% de les seves vendes fora dels Estats Units. Ho comprovarem la setmana que ve, quan el nou iPhone arribi a altres països, inclòs el nostre.

Postveritat