Publicitat
Publicitat

CRÍTICA XARXES

Menys feina per als advocats de patents

Fins fa relativament poc Microsoft ingressava més diners per les vendes de telèfons d’altres marques que per les dels models Lumia, que porten el seu propi sistema operatiu Windows Phone. Aquesta paradoxa aparent té una explicació: la majoria dels grans fabricants de mòbils amb el sistema Android de Google pagaven a Microsoft entre 4 i 5 dòlars per cada telèfon venut en concepte de llicència d’ús d’algunes de les seves tecnologies, incloses en el codi del sistema operatiu més popular del món. El principal client d’aquesta línia de negoci de Microsoft era Samsung, la marca que ven més telèfons amb Android.

La situació va canviar fa uns mesos: Microsoft va rebaixar substancialment la factura a Samsung a canvi d’incloure en el Galaxy S6 i altres telèfons nous aplicacions de Microsoft com Skype, OneDrive i OneNote, i en les tauletes els títols d’Office 365. L’empresa nord-americana guanyava així clients potencials dels seus serveis, evitant que fugissin cap a Google Apps i convertint-los en audiència per a la seva plataforma Bing de publicitat en mòbils. La coreana aconseguia un estalvi especialment benvingut en el cost dels seus telèfons de preu més baix, els que ven en grans quantitats als mercats asiàtics.

En aquesta mateixa línia cal interpretar el cessament d’hostilitats judicials que acaben de signar Microsoft i Google. En aquest cas, la segona no actuava en nom propi, sinó com a expropietària de Motorola Mobility, l’empresa que va comprar l’any 2011 i que es resistia a pagar drets d’ús a Microsoft. Encara que Google va vendre Motorola a la xinesa Lenovo tres anys més tard, en va conservar algunes patents, incloses les que reclamava Microsoft. L’actual conseller delegat de Microsoft, Satya Nadella, considera que val més establir acords comercials amb els rivals -per això les seves aplicacions i serveis són tant a Android com als iPhone- que malbaratar temps i diners als tribunals. Mala notícia per als advocats.

Postveritat