CRÍTICA XARXES

Menys xatbots, més ciutadans educats

A la web de The North Face, el comprador potencial pot dialogar amb un xatbot de la marca de roba esportiva. Responent a preguntes sobre on viu, on viatjarà, en quina època de l’any i quina activitat practicarà, rep una recomanació sobre els models d’anorac més adequats. Em demano quina diferència hi ha entre això i marcar unes caselles o triar opcions dels menús desplegables d’un formulari que té al darrere la mateixa aplicació de càlcul de recomanacions que el xatbot, però es veu que el grau de resposta dels consumidors és molt superior quan fas veure que hi mantens una conversa. Quique Azcona, responsable d’estratègia digital de la Xarxa de Televisions Locals i moderador de la sessió sobre robots de xat al Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC), m’assegura que només ho hem de considerar un primer pas cap als sistemes realment conversacionals, que interrogarem fent servir el llenguatge natural i seran capaços d’interpretar els nostres desitjos.

Tot i això, mantinc el meu escepticisme: ja entenc que a les empreses els surt a compte reemplaçar per robots de software els teleoperadors que no fan més que seguir el guió que marca la pantalla mentre parlen, però trobo que de moment la majoria de bots són simple postureig per aconseguir que parlin de tu per un servei idèntic al que ja ofereixes per canals més convencionals.

Això, i que els consumidors són essencialment mandrosos, tant per buscar la informació que necessiten com per calibrar la validesa de les notícies que reben. Per això triomfen les notícies falses, que han protagonitzat una altra sessió del MAC i que segons Gartner superaran les noticies certes el 2022, com recorda Josep Maria Ganyet. L’única solució és tenir uns ciutadans més ben educats, capaços de destriar. I per això és molt d’agrair la iniciativa eduCAC, que recull els recursos que el Consell de l’Audiovisual de Catalunya posa a l’abast dels centres educatius per promoure l’educació mediàtica i fomentar un ús crític i responsable dels mitjans.

Etiquetes