08/05/2015

Microsoft, el nou bo de la pel·lícula

5 min
microsoft

L’any 2009 el 90% dels dispositius connectats a internet feien servir Windows. Ara, en canvi, els 1.500 milions d’aparells amb sistema operatiu de Microsoft de què l’empresa presumeix representen menys d’una quarta part del parc total de terminals en funcionament. El que ha passat en aquests sis anys és la revolució dels smartphones: mentre Steve Ballmer, l’anterior conseller delegat de Microsoft, ridiculitzava l’iPhone assegurant que ningú voldria un telèfon sense teclat físic, Apple i sobretot Google li robaven la cartera en la mentalitat dels usuaris i han acabat monopolitzant el mercat dels telèfons intel·ligents, en què la presència de Windows és marginal.

No és pas que Microsoft estigui en perill imminent de desaparèixer: l’any passat va facturar 77.000 milions d’euros, va guanyar-ne gairebé 20.000 i a la caixa en té més de 80.000 en efectiu. És la segona empresa tecnològica més valuosa del món després d’Apple i la segona en l’imparable negoci dels serveis al núvol, per darrere d’Amazon. Però Satya Nadella, l’actual responsable executiu de Microsoft, sap que no es pot despistar, i està orientant l’empresa en una direcció molt diferent de la que ha seguit durant els seus primers 40 anys d’existència, fins al punt que la nova Microsoft pot resultar més simpàtica als consumidors i a les empreses que Google i Apple, els seus dos grans rivals.

Les armes per aconseguir-ho són diverses. Per començar, Microsoft s’està esforçant a ser percebuda com una empresa que juga a favor de l’usuari: ha posat els seus potents recursos polítics i de relacions públiques al costat d’altres empreses tecnològiques que acusen Google de pràctiques monopolístiques i reclamen a la Comissió Europea que aturi el gegant d’internet. És el món al revés: no fa tant que Europa acusava Microsoft exactament del mateix -l’empresa va haver de pagar 3.000 milions d’euros per tancar el litigi- mentre el lema corporatiu de Google era “ Don’t be evil ” (No siguis dolent).

Aquesta Microsoft renovada també juga la carta de ser més oberta que ningú, posant en evidència el caràcter de jardins tancats dels ecosistemes de Google i Apple. Les aplicacions d’Office, el paquet d’ofimàtica més popular del món i la segona font d’ingressos de Microsoft, ja es poden fer servir en els smartphones i les tauletes amb Android i iOS. És obvi que Nadella s’hi ha vist obligat per mantenir la rellevància en un món de mòbils, vist el poc èxit dels seus propis dispositius, però és una novetat substancial tractant-se de la mateixa empresa que fa uns anys va treure al mercat la tauleta Surface sense disposar d’una versió d’Office per a pantalles tàctils.

En el camp incipient dels wearables, l’electrònica per portar posada, Microsoft també vol entendre’s amb tothom: el seu braçalet Band, un dels més complets del mercat, es comunica per igual amb telèfons Windows, Android i iOS. Quina diferència amb l’Apple Watch que només es connecta amb l’iPhone, els rellotges Android Wear que només ho fan amb els mòbils Android i els Gear de Samsung que només funcionen amb smartphones de la mateixa marca. La culminació d’aquesta estratègia ha tingut lloc fa pocs dies: a la convenció Build per a programadors, Microsoft ha presentat eines que faciliten la conversió de la majoria de les aplis mòbils existents per a Android i iOS, perquè també funcionin en els dispositius amb Windows 10 quan surti al mercat aquest estiu.

Microsoft s’hi juga molt amb Windows 10, el sistema operatiu que unificarà tots els dispositius de l’usuari en una mateixa plataforma. Les aplicacions podran ser universals, i funcionaran des del telèfon mòbil fins al televisor passant per l’ordinador, la tauleta i la videoconsola, i amb el sistema Continuum es podrà fer servir una aplicació del telèfon en la pantalla d’un altre aparell, com ja va explorar Palm amb l’avortat portàtil Foleo del 2007 i Motorola amb l’Atrix del 2011. També serà universal la botiga per descarregar-les, en què les que no siguin gratuïtes es podran pagar amb la factura de l’operadora de telefonia: l’empresa ja ha establert acords amb desenes de companyies, perquè fins i tot puguin comprar aplis els consumidors que no disposen de targeta bancària. La cirereta del pastís: durant el primer any, tots els usuaris de Windows 7 i 8 podran actualitzar el seu sistema operatiu a Windows 10 sense haver de pagar res. Tota una fita, sabent que Windows és el producte que aporta més ingressos a la facturació de Microsoft. L’objectiu declarat: que d’aquí tres anys hi hagi 1.000 milions de dispositius funcionant amb Windows 10.

Windows 10 aportarà altres millores molt interessants: el navegador web Edge, amb possibilitat de fer anotacions en les pàgines visitades, substituirà l’etern Internet Explorer -que, tot sigui dit, havia millorat moltíssim en les versions més recents, molt allunyades del colador de seguretat que havia sigut-. I Cortana, l’assistent virtual dels mòbils amb Windows que interactua amb l’usuari mitjançant la veu, estarà disponible també en els ordinadors amb Windows 10, cosa que no ofereix el Siri d’Apple, amb qui competeix en precisió i en sentit de l’humor.

Microsoft també està apostant per la innovació en altres camps. Skype, el servei de missatgeria i telefonia IP que va comprar fa quatre anys, ja ofereix una funció de traducció en temps real en anglès, italià, espanyol i xinès que permet mantenir converses força competents sense saber l’idioma de l’interlocutor. I l’adquisició del videojoc Minecraft de fa uns mesos s’entén molt millor després de comprovar la sensibilitat a l’entorn que ofereix el nou visor HoloLens de realitat virtual i augmentada, que deixa molt enrere les ulleres Glass de Google.

El fabricant de Windows i Office no vol deixar cap flanc per cobrir. Fins i tot el de la viralitat: és probable que aquests dies us hàgiu entretingut provant l’encert -o no- de How-Old.net, una web que intenta endevinar quina edat teniu a partir d’una foto vostra. I encara que no passi d’anècdota, Windows 10 serà la primera gran plataforma que disposi de l’emoticona de la mà fent el gest obscè del dit del mig estirat, que ni Apple ni Google ni Twitter han gosat incloure. Sembla clar que Microsoft vol ser el gegant més enrotllat del món digital.

stats