21/04/2012

Nokia i BlackBerry, en perill

3 min

E ls resultats trimestrals de Nokia i Research In Motion (RIM), fabricant dels BlackBerry, no han estat precisament per tirar coets. Examinem primer el cas de Nokia: ha passat de guanyar 344 milions d'euros en el primer trimestre del 2011 a perdre'n 929 en el d'aquest any. La seva facturació en mòbils ha caigut un 40% i les unitats venudes un 24%. Després de catorze anys consecutius com a primer fabricant mundial, ha estat destronada per la coreana Samsung, que amb 85 milions de telèfons venuts entre el gener i el març supera els 83 milions de Nokia. I hi ha altres aspectes preocupants: només el 14% dels mòbils que ha venut Nokia són smartphones , davant la meitat dels venuts per Samsung, quan fa un any i mig les proporcions respectives eren del 24% i el 10%. I les vendes de Nokia a la Xina han caigut un 70%: el principal mercat mundial de telefonia mòbil, on fa un any facturava tant com a Europa, és ara només la seva quarta regió per volum d'ingressos.

Nokia té competència en els dos extrems del mercat: a baix la pressionen els fabricants xinesos de mòbils encara més barats que els seus, i en la gamma alta els smartphones Lumia amb el sistema operatiu Windows Phone encara no han compensat la caiguda de vendes dels models amb Symbian, tot i que en porta venuts dos milions d'unitats en menys de sis mesos, una xifra que Android va trigar més d'un any a assolir. El problema de Nokia és que una part del mercat i de l'opinió publicada insisteix a presentar els seus Lumia com a competidors directes de l'iPhone d'Apple i de l'exèrcit de clònics Android encapçalat per Samsung, quan en realitat es tracta de telèfons molt més assequibles que ofereixen una relació qualitat-preu excepcional amb unes prestacions més que suficients per a la majoria dels consumidors. La combinació entre els aparells de Nokia i el sistema operatiu de Microsoft, el més modern i eficient del mercat actual, hauria de resultar imbatible si els finlandesos aconsegueixen canviar la percepció dels compradors, sobretot ara que, reduïdes les subvencions de les operadores de telefonia, seran més conscients del preu real dels aparells.

El cas de RIM és una mica diferent. La seva facturació trimestral ha caigut un 29% en un any, i la quantitat de telèfons venuts, un 26%. L'empresa presumeix que ara ven un 20% més de telèfons que fa quatre anys, però el creixement mitjà del sector en el mateix període ha estat molt superior. Mentre altres marques segueixen prosperant, els BlackBerry s'han quedat estancats en vendes i en tecnologia. Mentrestant, el seu fabricant s'afanya a enllestir una nova versió del sistema operatiu que el mercat pugui considerar a l'altura dels de la competència, sense trair els principis de seguretat i eficiència que van popularitzar els telèfons de RIM. Entremig, la tauleta PlayBook no ha aconseguit despertar l'interès dels compradors més enllà dels que ja tenen un BlackBerry.

Davant la mala evolució de les vendes, els accionistes de RIM van forçar la sortida dels fundadors i ara hi mana l'alemany Thorsten Heins, que ha anunciat que reorientarà l'empresa cap al seu feu tradicional, els clients corporatius. El problema és que el creixement dels BlackBerry s'ha produït precisament en el segment de consum, el dels usuaris joves que fan servir sobretot la missatgeria, amb anomalies de mercat com el Regne Unit, Singapur, Sud-àfrica i Espanya, on l' smartphone més venut de l'any 2011, amb 729.000 unitats, va ser un BlackBerry, el model 8520, que ni tan sols accedeix a Internet per 3G i que els responsables de l'empresa reconeixen que hauria d'haver estat substituït fa mesos per un model més nou. De fet, segons GfK, el mercat estatal de smartphones va créixer un 66% el 2011 i les vendes de BlackBerry un 164%.

I és que el mercat mundial de telefonia és de tot menys uniforme: segons qui llegeixis, Nokia i BlackBerry semblen marques poc menys que residuals. La classificació del mercat espanyol de smartphones a finals del 2011 segons Canalys és la següent: RIM (23%), Samsung (20%), Nokia (17%), Apple (12%), HTC (12%), Sony Ericsson (9%), LG (2%) i Motorola (1%).

stats