09/07/2012

El franquisme com a plataforma publicitària mòbil

2 min

Amb l'excusa del suport a la roja , els nostàlgics recalcitrants del feixisme que ens va governar durant gairebé 40 anys han colat entre les aplicacions del catàleg de Google per als mòbils Android una que amb el nom ja paga: Himno de la Roja Arriba España. Serveix per exhibir els símbols franquistes, començant per la bandera de l'àliga, el jou, les fletxes i el lema " Una, grande y libre ", i seguint amb l'himne nacional amb la lletra que José María Pemán li va fer l'any 1937. L'autor promet per a una versió futura la possibilitat de descarregar-lo en format MP3 per usar-lo com a to de trucada del mòbil. Gairebé 300 usuaris li han atorgat cinc estrelles, la màxima puntuació possible.

A Alemanya seria delicte publicar una cosa així, però es veu que aquí no és il·legal exhibir simbologia del règim franquista si es fa en l'àmbit privat -i la pantalla d'un mòbil ho és- encara que tingui projecció pública. Probablement això explica que Google encara no hagi reaccionat a les peticions de retirada de l'aplicació que li hem fet una colla d'usuaris que, potser per l'edat, encara tenim memòria. El caràcter obert de l'univers Android té aquestes coses, dubto que Apple hagués tolerat una cosa semblant en la seva App Store per a l'iPhone.

Mentrestant, el creador del programa treu pit al·legant justificacions historiogràfiques i li ha canviat el nom: ara en diu Himno de España - Londres 2012 i proposa fer-lo servir per animar els representants olímpics estatals. L'únic aspecte divertit del cas és que l'aplicació, com la gran majoria de les que es poden descarregar de franc, inclou publicitat comercial en les seves pantalles. Els fatxes han de suportar que el seu sagrat drap de la gallina hagi quedat reduït a un simple tauler d'anuncis. No em direu que no té un punt de justícia poètica.

stats