CRÍTICA XARXES
Misc 10/12/2013

Aquell orc de 'WoW' pot ser un espia de la NSA

i
Albert Cuesta
2 min

El degoteig de revelacions d'Edward Snowden sobre l'espionatge electrònic del govern dels EUA té des d'ahir un nou capítol encara més delirant que els anteriors: The Guardian informa que la NSA ha estat des del 2008 observant l'activitat dels internautes en plataformes de videojocs en xarxa, des de World of Warcraft ( WoW ) fins a Second life , on els agents haurien adoptat identitats virtuals. Parlem de mons molt poblats: només la xarxa de videoconsoles Xbox Live té més de 48 milions de jugadors. Segons el manual d'espionatge, compartit entre la NSA i el servei d'intel·ligència GCHQ britànic, els dolents també fan servir aquestes xarxes per comunicar-se a la vista de tothom.

La notícia va saltar el mateix dia que vuit grans empreses d'internet anunciaven conjuntament una insòlita aliança que aspira a "reformar la vigilància" per part dels governs del món. Els objectius són limitar l'autoritat per recopilar informació dels usuaris, introduir supervisió i responsabilitat en el procés, transparència en les exigències dels governs, respectar la lliure circulació d'informació i evitar conflictes entre governs per aquest motiu. Dit d'una altra manera: ja que no ens podem negar a atendre els espies almenys que els usuaris ho sàpiguen.

Les promotores de la campanya són AOL, Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Twitter i Yahoo. Quan es va destapar l'escàndol, la majoria de xarxes van tenir dificultats per tranquil·litzar els usuaris, atrapades entre les exigències de dades per part del seu govern i el requisit legal de no fer-les públiques. Cal recordar que algunes van cobrar de la NSA per la feina d'obrir-li la porta del darrere dels seus servidors.

En la llista d'empreses no hi són Apple, que va sempre per lliure, ni Amazon, que acaba d'imposar-se a IBM en la licitació d'un contracte de prestació de serveis a la CIA. Tampoc hi ha cap operadora de telecomunicacions, una absència especialment significativa perquè tota la nostra activitat digital acaba circulant per les seves xarxes.

stats