28/01/2015

Els perills de l’‘aplificació’ de la xarxa

2 min

John Chen, conseller delegat de BlackBerry, ha demanat al Congrés dels EUA que s’obligui les empreses d’aplicacions i contingut digital a desenvolupar els seus productes per a tots els sistemes operatius mòbils, i no només per a iPhones i telèfons amb Android com passa ara. Chen cita els vídeos de Netflix, que no es poden veure amb els BlackBerry, i el xat iMessage, d’ús restringit als dispositius Apple, i recorda que la seva empresa ofereix el xat BBM per a totes les plataformes i que amb els seus servidors d’empresa es poden gestionar tant els mòbils propis com els de les marques rivals.

Segons el directiu, caldria exigir als proveïdors d’apliserveis per a mòbils la mateixa neutralitat que es reclama a les operadores de telecomunicacions, que no poden discriminar la velocitat de connexió segons el tipus o l’origen del contingut que el client vulgui descarregar. Òbviament, la petició de Chen és interessada i fruit de la desesperació: la quota de mercat dels seus mòbils és tan petita que els creadors d’aplicacions no els fan ni cas, i això fa els telèfons menys atractius per als compradors amoïnats per la quantitat de títols disponibles.

Tot i això, la proposta té un aspecte que convé considerar: reservar l’accés al contingut i els serveis digitals als consumidors d’unes marques determinades de dispositius, mitjançant aplicacions privatives que cal descarregar dels catàlegs d’un parell d’empreses privades, és contrari a l’esperit lliure i obert d’internet. En realitat no es tracta de forçar ningú a crear aplis mòbils per a BlackBerry, sinó d’oferir tots els serveis digitals que ho permetin -especialment els de l’administració pública, que paguem entre tots, però també els d’altres sectors, de la banca als mitjans de comunicació- en el format més universal possible: el de les webs adaptades a la pantalla petita dels mòbils de qualsevol marca. I, a més, aquest sistema evita que els usuaris perdin el que han invertit en una plataforma si mai decideixen passar-se a una altra.

stats