BARÇA
Misc 23/10/2014

Quina és la relació entre el Barça i Viagogo?

L’empresa es nodreix dels abonats per fer negoci venent entrades

i
Albert Llimós
3 min

BarcelonaEl vicepresident econòmic del Barça, Javier Faus, va ser taxatiu durant l’assemblea de dissabte passat. “Fa tres o quatre anys” que el Barça no “treballa” amb Viagogo, va dir després d’una pregunta d’un soci. Viagogo és una empresa creada el 2006 per Eric Baker, que opera en més de 50 països i que proporciona “una plataforma on la gent pot comprar i vendre entrades de manera segura”, segons assenyalen els responsables de la companyia. L’expresident Sandro Rosell en va ser un dels socis fundadors, inicialment amb un 5% d’accions, com va assenyalar el diari Expansión, i després amb un percentatge més petit per una ampliació de capital, segons afirmen des del club.

El Barça manté que Faus es va equivocar. “Un lapsus”, assegura un portaveu, que sosté que mai han treballat amb Viagogo. El club detalla que ara mateix col·labora amb 41 turoperadors, empreses amb les quals hi ha una relació comercial, i que s’encarreguen de posar a la venda les entrades del Camp Nou. Molts cops aquestes entrades estan destinades a visitants estrangers, als quals s’ofereix un pack especial que inclou sopar, nit d’hotel i altres activitats.

Com funciona el negoci

Viagogo manté que treballa amb més de 30 clubs europeus, entre els quals alguns dels més importants del continent, com el PSG, el Chelsea i el City. Un portaveu explica que de la lliga espanyola l’empresa amb seu a Suïssa col·labora amb l’Atlètic, el Màlaga, el Sevilla i el Granada, entre d’altres. Cap menció al Barça. No obstant això, Viagogo facilita entrades dels partits al Camp Nou amb molta antelació al partit. Un exemple del curs passat: dues setmanes abans del duel contra el Granada, Viagogo oferia més d’un miler d’entrades per un valor total d’1,3 milions. Una xifra potencial, que podia canviava a mesura que els socis posaven a la venda les seves localitats, al marge del Seient Lliure, que és la plataforma que utilitza el Barça per canalitzar-ho. El dubte és saber per què dues setmanes abans del partit Viagogo ja tenia un nombre tan elevat d’entrades.

L’explicació que donen al Camp Nou és senzilla: són els socis amb abonament els que nodreixen Viagogo. Ni el club facilita entrades, ni tampoc els turoperadors. De fet, al Barça creuen que Viagogo treballa amb una sèrie de socis habituals que tenen per costum treure un rèdit econòmic del seu seient i eviten compartir els guanys amb el club. L’empresa segmenta el Camp Nou en diferents zones i fa una estimació de les localitats que tindrà per a cada partit, en funció de les experiències anteriors. A mesura que els socis cedeixen les localitats, l’oferta canvia. Quan un espectador vol veure un partit, compra la localitat per internet i ha d’anar a un espai que se li comunica per recollir l’entrada, que s’obté a través d’un servei de missatgeria. Com que generalment són abonaments, el comprador ha de dipositar una fiança que se li retorna quan lliura l’abonament. Els punts per facilitar les localitats són hotels o punts pròxims a l’estadi.

Viagogo cobra un 15% de taxes als compradors, i un 10% (més IVA) que descompta a la quantitat final de la venda. Per exemple, per al partit contra el Celta hi ha entrades des dels 45 fins als 916 euros. A Espanya la venda online està permesa, mentre que la llei prohibeix la venda al carrer. Tot i això el subinspector dels Mossos Francesc Xavier Salvadó explica que la venda d’un “abonament amb nom i cognoms”, com passa amb Viagogo, “és il·legal”. “Si el Barça troba un senyor amb el carnet d’un altre no l’ha de deixar entrar i hauria de sancionar el soci abonat”, afegeix. Els Mossos han fet operacions contra xarxes internacionals de revenda als voltants de l’estadi, però no contra Viagogo perquè no hi ha hagut “una denúncia prèvia”. Fonts del sector denuncien, a més, que Viagogo no és “transparent” i molts cops obté un “benefici deslleial” del consumidor.

Per tenir una visió exacta del que suposa aquest negoci, cal dir que en tot el curs passat el Barça va facturar 50 milions en entrades: 17 gràcies a les 8.000 localitats de les quals disposa el club en cada partit per posar-les a la venda; 12 per hospitality (entrades destinades a empreses) i zones VIP, i 20 pel que es va registrar gràcies al programa Seient Lliure (el 65% se’l queda el Barça i el 35% va al soci).

Un dels socis fundadors amb més pes a Viagogo és Ian Todd, president d’IMG i excap de Rosell a Nike. Això i el fet que l’expresident tingués un percentatge de l’accionariat ha creat sempre certa controvèrsia. Abans d’abandonar el club, Rosell va parlar de Viagogo: “No hi ha cap empresa en la qual participi que tingui cap relació amb el Barça directament”. Sandro Rosell va dir la veritat, perquè “directament” el Barça no treballa amb Viagogo.

stats