22/08/2015

Bus turístic, un negoci de 75 milions d’euros

2 min
Bus turístic, un negoci de 75 milions d’euros

Dos quarts de set de la tarda, descobrint la ciutat i fent amics al pis de dalt d’un bus turístic. En Jamal és un home de Síria que viu a Qatar i que visita Barcelona per primer cop. Viatja amb la seva dona, que porta els cabells i el coll coberts per un hijab. Tant la ciutat com la gent li recorden molt Damasc: “Tu podries ser de Síria, perfectament”, em diu. La Patricia és una dissenyadora gràfica de l’Uruguai que viu a la Suïssa italiana i que no ha entès la conversa amb en Jamal perquè no parla anglès. És la segona vegada que ve a Barcelona i també la segona que agafa el bus turístic, “la millor manera de descobrir una ciutat”.

Quan no parlem entre nosaltres, ens tornem a posar els auriculars per escoltar què diu l’audioguia. Passant per la platja del Bogatell, sona Mediterráneo del Serrat; a l’altura de l’avinguda Pau Casals, unes notes d’ El cant dels ocells de Pau Casals, i a Josep Tarradellas ens expliquen que, després de la mort de Franco, el president de la Generalitat va tornar a Barcelona i va pronunciar el seu històric “Ciutadans de Catalunya, ja sóc aquí”, i que això representava un missatge inclusiu per a tots els catalans, fos quin fos el seu origen. La frase em ressonarà quan arribarem al Portal de la Pau i veurem que una trentena de senegalesos hauran improvisat un mercat de top manta a l’aire lliure, amb sabates, bolsos, rellotges, samarretes del Barça o pals de selfie. La Pauline, una francesa que ha fet tot el recorregut abraçada a la seva parella, s’aixeca i els fa la primera foto de la tarda.

A Barcelona hi ha dues empreses -una pública i l’altra privada- que ofereixen pràcticament el mateix servei. Línies per tota la ciutat, parades duplicades, un anar i venir constant d’autobusos de dos pisos. El Bus Turístic, gestionat per TMB, va fregar el 2014 els dos milions de viatgers. El Barcelona City Tour, explotat pel grup Julià i Moventis, gairebé va arribar al milió. A 27 euros el tiquet, estem parlant d’una facturació que voreja els 75 milions d’euros anuals. Que els autobusos turístics són un negoci important ho prova la negativa del grup Julià a facilitar-me les dades de passatgers. L’explicació del seu gerent és que això seria donar pistes a les empreses contràries per al dia que la concessió d’aquest servei torni a sortir a concurs. A la memòria que Turisme de Barcelona publica anualment sí que hi consta aquesta dada.

TMB i Julià Tours van mantenir durant anys una pugna per veure qui es quedava amb el servei. Finalment, i després d’una sentència judicial, l’Ajuntament va concedir l’any 2008 l’explotació privada dels autobusos turístics a un grup encapçalat per Julià. Transports Metropolitans de Barcelona havia iniciat molt tímidament el Bus Turístic l’any 1987, poc després de la nominació olímpica. El bitllet valia 100 pessetes. Ara costa 27 euros (4.500 pessetes), 45 vegades més que quan va començar. Una altra prova de com el turisme i l’euro han disparat els preus d’aquesta ciutat.

stats