12/11/2015

Eliminar el venedor de bitllets, l’enèsim menyspreu a la R3

3 min
A l’estació de Rodalies de la Garriga l’encarregat del bar era qui venia els bitllets a la taquilla, però des de la setmana passada ja no ho pot fer.

BarcelonaLa línia R3 de Rodalies és la més maltractada amb diferència. Ara, a més, les estacions més petites deixaran de vendre els bitllets a la taquilla i només es podran comprar a través de les màquines d’autovenda, com passa a la de la Garriga des de fa una setmana. El canvi es va fer d’un dia per l’altre, sense previ avís de Renfe als usuaris, ni a l’Ajuntament. Des del 2002 la persona que portava el bar era la mateixa persona que venia els bitllets a la taquilla i feia totes les altres gestions. Ahir una seixantena de persones, entre les quals l’alcaldessa, Meritxell Budó, i tots els representants dels partits polítics de l’Ajuntament, es van concentrar davant de l’estació per protestar per aquest greuge que se suma a una llarga llista de menyspreus als pacients usuaris de la R3.

Segur que Renfe s’estalviarà una bona picossada en costos de personal, però el servei als usuaris empitjora. ¿Què suposa per als usuaris que no hi hagi una persona que estigui darrere de la taquilla? La Carme Melcion, que cada dia agafa el tren a l’estació de la Garriga per anar a treballar a Barcelona, posa alguns exemples. El problema principal serà el de la devolució exprés -quan el tren arriba més de 15 minuts tard al seu destí Renfe et torna el preu del bitllet-, ja que sense una persona física a les taquilles, només es podrà demanar per internet, i enviant el bitllet escanejat. “A la R3 els 15 minuts de retard són habituals, i ara molta gent, sobretot gran, no demanarà la devolució per internet”, recorda la Carme.

Sense canvi a les 6 del matí

Altres problemes que generarà aquest canvi és que les persones que tenen una targeta multiviatge com ara la T-Trimestre, com la Carme, que sovint es doblega o la banda magnètica es desgasta, ja no podran anar a la taquilla a demanar que els la canviïn. D’altra banda, les màquines d’autovenda, tot i que disposen del sistema Braille, no permet als invidents acabar l’operació de compra i sempre han de demanar ajuda a través de l’intercomunicador, explica la Montse Uran, una usuària cega habitual de la R3. “I a més, en una setmana que portem que només funcionen les màquines, un dia a les 6 del matí una de les dues ja no tenia canvi!”

Des de Renfe han explicat a l’ARA que el fet que els encarregats del bar ja no venguin els bitllets es deu a una decisió de canvi de model presa el 2012. L’empresa va decidir que volia recuperar el servei de venda, que durant uns anys -en estacions amb pocs usuaris- estava inclòs dins la concessió de la gestió del bar, i la de la Garriga va acabar la setmana passada. A canvi, l’empresa explica que han posat una persona per informar i ajudar els usuaris durant el matí, quan hi ha més gent. “Jo agafo el tren a les 6.15 h i el meu marit a les 7.15 h i no hem vist aquesta persona, però si es gasten els diners per posar algú, que el posin a la taquilla, no?”, es pregunta la Carme Melcion.

L’alcaldessa, Meritxell Budó, s’ha posat al costat dels usuaris a l’hora de dir prou als maltractaments constants i històrics de Renfe, a més de lamentar d’haver d’assabentar-se’n per Twitter. “He demanat una reunió amb Renfe, però sóc molt escèptica perquè no han complert mai el que m’han dit”, conclou.

stats