Misc 23/06/2016

Les escoles tindran tots els professors promesos tot i la pròrroga

Ensenyament ho comunicarà avui als directors, a qui fa una setmana va dir que no hi podien comptar

i
Albert Solé
3 min
PROFESSORS INDIGNATS Dimarts i dimecres els sindicats de professors es van manifestar contra el que consideraven una nova retallada.

BarcelonaLa tempesta ha durat només una setmana, però ha sigut intensa. Dimecres passat els serveis territorials del departament d’Ensenyament es van reunir amb els directors dels centres a qui havien promès reforços per a l’escola inclusiva i els centres de màxima complexitat per al curs 2016-2017 per comunicar-los que, amb la pròrroga dels pressupostos, no podrien disposar dels 211 milions d’euros que s’havien de destinar a aquestes noves incorporacions, entre d’altres. Això va provocar la irritació dels directors -uns 200 es van concentrar davant el Parlament aquell mateix dimecres-, que van emetre un comunicat on es mostraven indignats i en què ho consideraven “una nova retallada”. Una setmana després, segons ha pogut saber l’ARA, Ensenyament ha aconseguit els recursos per poder salvar tots els docents promesos -540- i renovar el personal de suport -360- de l’escola inclusiva i de màxima complexitat. Avui mateix els serveis territorials han tornat a convocar els directors per comunicar-los aquesta bona notícia.

Dilluns, la consellera Meritxell Ruiz ja va avançar que, després de negociar amb el departament d’Economia, havia trobat els recursos per poder renovar les 360 persones de personal de suport -que no són personal docent sinó personal laboral-, i que seguirien parlant amb Economia per aconseguir la resta, i així ha sigut.

Amb la pròrroga dels pressupostos del Govern per al 2016 -obligada pel veto de la CUP al Parlament-, totes les conselleries han perdut partides amb què comptaven per fer coses noves. En el cas d’Ensenyament, hi havia la incorporació de 540 professors nous per reforçar l’escola inclusiva (140) -perquè els nois i noies amb necessitats especials puguin estudiar a la mateixa escola que alumnes sense discapacitat- i els centres de màxima complexitat (400) -ubicats en zones amb problemes econòmics i d’immigració-. Es tracta de nous professors per a les unitats de suport a l’educació especial (USEE) i per a escoles amb concentració d’alumnes sords o amb trastorns emocionals, a més de la pròrroga dels contractes de les 360 persones de suport -auxiliars d’educació especial, tècnics d’educació infantil o tècnics d’integració social- en aquest mateix tipus de centres. Però també es comptava amb l’increment del pressupost per fer front a l’augment de l’alumnat als instituts de secundària -798 nous professors-. En aquest cas, però, la consellera Ruiz sempre havia dit que aquesta era una línia vermella, i en la reunió amb el directors de la setmana passada, aquesta partida mai es va posar en dubte, ja que Ensenyament els hauria aconseguit amb recursos propis -com ara els professors que sobraven a primària pel tancament de línies per baixa natalitat- però també amb part dels recursos previstos per a l’escola inclusiva.

Els recursos que Economia ha aconseguit derivar cap a Ensenyament aquesta última setmana no arriben als 211 milions previstos en el pressupost, però sí que permeten que tots els reforços de personal per fer front a totes les necessitats es puguin satisfer. I què n’ha quedat fora, doncs? Les partides previstes per a la formació dels professors, i també poder seguir millorant les substitucions, tocades des del decret del 2012 del govern espanyol, que les va restringir molt.

D’on han sortit els diners?

Tal com vam recordar en l’edició de dimarts, el 8 de juny el conseller d’Economia, Oriol Junqueras, va advertir al Parlament que la pròrroga dels pressupostos “donava un marge de maniobra en temes de personal igual a zero”. Segons han explicat a l’ARA fonts de Governació, aquesta afirmació es referia només a la convocatòria de noves oposicions en funció de la taxa de reposició -en cas de baixes o jubilacions-, ja que la massa salarial de la Generalitat no es pot augmentar -tampoc s’hauria pogut augmentar en cas d’aprovació dels pressupostos- per les restriccions de l’Estat. Ara, segons expliquen, si no són oposicions i es troben recursos d’altres conselleries, sí que es poden incorporar nous professors. Sempre que surtin del capítol de personal de les conselleries damnificades.

stats