13/01/2015

Les motos disparen la mortalitat

2 min
Un control d’alcoholèmia de la Guàrdia Urbana a l’Avinguda de Sarrià, dirigit sobretot als motoristes arran de les últimes xifres.

BarcelonaBarcelona ha constatat aquest 2014 que té un problema amb els accidents de moto, i ha decidit posar-hi remei. Si el 2013 van morir onze motoristes -de motocicleta o ciclomotor- a la ciutat, aquest 2014 han sigut disset, afegint-hi dos passatgers de motos accidentades. Aquesta xifra tan dolenta ha fet disparar el balanç negatiu de l’últim any a Barcelona: “No són les dades que ens agradaria donar”, va dir Joaquim Forn, primer tinent d’alcalde. Si el 2013 Barcelona va acabar amb 22 morts, la xifra més baixa de la història, aquest 2014 ha tornat a pujar fins als 31 -dels nou morts més, sis motoristes, dos conductors de turisme i un ciclista-, la mateixa xifra que el 2011. Si es mira la tendència històrica a la capital catalana, la reducció de la mortalitat és sostinguda, però amb algunes desviacions a l’alça, com ha passat aquest any. “Els 22 morts de l’any passat sabíem que seria difícil mantenir-los, però hem fet tot el que calia per aconseguir-ho”.

Aquest repunt important en l’accidentalitat a la ciutat de Barcelona contrasta amb les xifres del 2014 de les carreteres catalanes, on la reducció ha sigut notable -trenta morts menys-. Mentre que a les vies interurbanes de Catalunya s’ha reduït la mortalitat un 17%, a Barcelona aquest balanç ha sigut oposat, amb un augment del 40%. Amb els accidents mortals de motos passa el mateix: mentre que han mort un 21% menys de motoristes, a la capital catalana han augmentat un 35%.

“Arran d’una setmana negra de setembre en què hi ha va haver quatre morts en moto, vam activar un pla de seguretat especial, però caldrà temps per veure’n els resultats”, va recordar ahir el primer tinent d’alcalde.

El permís B per a les motos

L’Ajuntament atribueix una part d’aquests accidents de moto a la poca formació que tenen els motoristes, ja que molts dels implicats en accidents condueixen amb el permís B de cotxe -i tres anys d’experiència-, tal com va explicar l’ARA fa uns mesos, i, per tant, ningú els ha ensenyat a conduir una moto abans d’adquirir-la. En aquest sentit, Joaquim Forn va recordar que l’Ajuntament va demanar a la DGT que estudiï canviar el reglament general de conductors perquè amb el permís B no es pugui conduir una moto sense cap altre requisit, com passa des del 2004. “Hi ha voluntat de la DGT per estudiar-ho, i des de l’Ajuntament estem recollint dades objectives sobre les causes dels accidents”.

stats