23/05/2015

És possible el traspàs de Rodalies que vol Vila?

3 min
Més de 80.000 usuaris es van veure afectats per l’avaria  de dijous.

BarcelonaEl conseller Santi Vila va fer dijous un gest polític important: posar sobre la taula per primer cop el traspàs sencer de Rodalies a la Generalitat. Vila, per al president Mas, és l’home del talante, el de la mà estesa al govern espanyol, el del bon rotllo amb la ministre de Foment, Ana Pastor -la va convidar al seu casament-. Però dijous va dir prou. El cop sobre la taula del conseller de Territori i Sostenibilitat s’ha d’entendre en el context electoral, lògicament, però també com un símptoma d’afartament de l’home que s’ha cregut les promeses d’inversions de Pastor, i que finalment s’ha adonat que li estan fent el joc dels trilers amb les xifres i que només es podrà refiar del que digui el BOE i no del que diguin els megàfons de la Moncloa. Fins i tot divendres va dir que estava “decebut” amb la ministra.

Als despatxos del departament de Territori, a l’avinguda de Josep Tarradellas, fa temps que treballen en aquest traspàs sencer de Rodalies i en com es podria materialitzar, però no n’havien parlat mai abans públicament, ni ho havien plantejat a la ministra. L’estratègia, almenys fins dijous, sempre havia sigut la de pactar i negociar. “En la situació política actual sembla difícil el traspàs, però pensant amb sensatesa no hauria de ser tan complicat”, diuen fonts del departament. Consideren que les línies de Rodalies que comencen i acaben a territori català les podria cedir el ministeri sense problemes i que, en certa manera, conscients dels maldecaps que els comporta la mala imatge que en tenen els usuaris, els podria fins i tot convenir treure-se-les de sobre. Malgrat tot, també són conscients que ara no hi ha les condicions adequades. Quan passi el 27-S, si el govern català es reforça políticament, plantejaran la qüestió seriosament.

En la mateixa línia va el diputat de CiU al Congrés Pere Macias: “Amb aquest govern del PP no té sentit plantejar-ho, però a aquest govern li queden 6 mesos i ja veurem què passa després”. Macias explica que aviat es tramitarà al Congrés la llei del sector ferroviari, i la federació convergent hi inclourà una esmena per demanar el traspàs de les línies de Rodalies que només circulin per dins de Catalunya.

Però ¿què significaria a la pràctica el traspàs de Rodalies? Doncs ser els titulars de la infraestructura (vies i catenàries) i del servei (trens). Després del traspàs de mínims del 2010, la Generalitat només és titular del servei i té Renfe subcontractada, cosa que no és obligatòria, ja que podria agafar un altre operador -com farà amb la llançadora del Prat-. Si la Generalitat fos titular de la infraestructura ja no estaria obligada a treballar amb Adif. Tot i que podria fer-ho, com passa amb el tren de la Pobla de Segur, que també està traspassat -des del 2004, a cost zero- i la Generalitat ha subcontractat Adif perquè faci el manteniment de les vies.

Altres traspassos

El primer traspàs que va fer el govern espanyol a Catalunya va ser el 1977 amb la reinstauració de la Generalitat: la línia del Baix Llobregat i la del Vallès. Les dues, de via estreta, no pertanyien a Renfe sinó a Feve, i amb el traspàs es va crear l’empresa pública Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que les ha modernitzat i dinamitzat. De fet, el conseller Santi Vila va posar com a aval per demanar el traspàs de Rodalies el bon funcionament de FGC. Des del departament posen com a exemple que el 1980 la línia del Baix Llobregat tenia 5 milions de passatgers anuals i ara en té 20 milions, mentre que la R3 -que continua en mans estatals- també en tenia 5 milions llavors i els continua tenint actualment.

stats