18/06/2016

El segrestat amb més sort del món

3 min
Operaris d’Adif ahir al matí a l’estació de Mont-roig treballant per resoldre l’avaria.

Barcelona / TortosaAhir vaig anar amb tren a Tortosa altre cop per comprovar com els està afectant l’avaria de l’enclavament informàtic de Mont-roig del Camp, que ha fet que es multipliquin per dos els problemes crònics que ja pateixen en aquesta línia, la més impuntual de Catalunya (un 28% de puntualitat), i que ha provocat que demà s’hagi convocat una manifestació a l’Aldea amb el lema #segrestats. Tot i que els trens que vaig agafar tampoc van ser puntuals, de Barcelona a Tortosa el tren va arribar només 17 minuts tard, i de tornada exactament igual, 17 minuts sobre l’horari previst.

“T’ha tocat la loteria”, em deien molts veïns de l’Ebre, patidors habituals d’aquesta R16. Recordo que quan vaig fer el mateix viatge fa tres mesos per comprovar el problema de les limitacions de velocitat d’amagat dins la cabina del maquinista, vaig arribar mitja hora tard d’anada i de tornada. I encara no s’havia produït l’incendi del sistema informàtic de Mont-roig del Camp -per culpa d’un cable elèctric que va caure a terra- del 6 de juny, i que fa que la gran majoria dels trens superin amb escreix els 30 minuts de retard des d’aquell dia. I al matí, el compte de Twitter oficial de Rodalies m’advertia que els retards en aquesta línia podrien arribar a ser superiors a 60 minuts. Com és possible tanta sort?

L’única explicació podria ser que just dimecres d’aquesta setmana Adif va fer un pas per resoldre una part de l’afectació de l’avaria i va convertir l’estació de Mont-roig en una estació en què els trens no s’aturen per creuar-se, com feien sempre, ja que està dins el tram de via única. ¿I això explica que els meus trens hagin tingut tan poc retard -segons el barem de la R16-? No ho crec, ja que el tren anterior al que vaig agafar de tornada a Barcelona va arribar gairebé una hora tard a Sants.

Montse Castellà, portaveu de la Plataforma Trens Dignes Ebre, m’esperava ahir al migdia a l’estació de Tortosa perplexa. Tot i que 17 minuts en qualsevol altra línia seria un escàndol -tret de la R15 i la R3, les altres dues damnificades d’Adif i Renfe-, per als veïns de Tortosa, l’Ametlla de Mar o l’Aldea és gairebé com arribar a temps. Si a les Rodalies de l’àrea metropolitana tothom ja compta amb els 5-10 minuts de marge, a l’Ebre ningú fa plans abans de la mitja hora posterior a l’horari oficial d’arribada d’un tren.

Per aquest motiu, i en especial després de l’incendi de Mont-roig que ha agreujat els retards, i saber que no estarà reparat fins al setembre com a mínim, Trens Dignes Ebre s’ha plantat i ha convocat una concentració de protesta per demà a les 11.15 h a l’estació de l’Aldea.

La gent de l’Ebre està acostumada a adaptar la seva vida als trens i a uns horaris volàtils, i fins i tot la UNED de Tortosa ha canviat els horaris de les classes comptant que l’últim tren de sortida de Tortosa és a les 19.30 h i així els alumnes poden tornar a casa en tren.

Quan la teva vida diària depèn de si un tren arriba puntual o no, i no tens cap seguretat que tindràs tanta sort com he tingut jo, es converteix en una loteria indigna d’un país modern. Demà a l’Aldea molta gent reivindicarà la seva dignitat per deixar d’estar segrestats per Renfe i Adif.

54 M€ al corredor mediterrani

La Comissió Europea injectarà 54,5 milions d’euros per a 12 projectes relacionats amb el corredor mediterrani al seu pas per l’estat espanyol. Els diners formen part dels 6.700 milions d’euros que ha anunciat aquest divendres la Comissió per finançar 195 projectes d’infraestructures arreu d’Europa. El projecte més important, amb 36,2 milions d’euros, és equipar 482 trens amb el sistema europeu de gestió de tràfic ferroviari (ERTMS).

stats