12/04/2015

Els usuaris del transport públic diuen prou

2 min
Els usuaris volen deixar de ser considerats com a clients i tornar a ser usuaris.

BarcelonaEls usuaris del transport públic sovint són vistos com a persones que fan el seu trajecte habitual, o ocasional, sense interactuar amb el seu company de seient. Abans, quan aquests usuaris es queixaven pels retards, per les altes tarifes, perquè les escales mecàniques de la seva estació no funcionaven mai o per les baixes freqüències, era com un crit en el desert. Però les coses han canviat. Ahir es va celebrar el primer Congrés en Defensa del Transport Públic a l’Ateneu l’Harmonia de Barcelona, que va reunir uns 120 representants d’una trentena d’associacions i plataformes d’usuaris d’arreu de Catalunya, que no es coneixien entre elles. En aquesta primera trobada es van debatre les problemàtiques de cada una d’aquestes plataformes amb reivindicacions molt concretes -com per exemple la dels Trens Dignes de les Terres de l’Ebre i Perquè No ens Fotin el Tren de la R3-, i van resumir-les totes en vint de comunes amb un esforç de consens molt important. També van fer una llista d’accions a prendre a curt termini, com ara crear una federació d’associacions de transport públic. Una de les conclusions principals del congrés va ser que si volen aconseguir alguna de les seves peticions necessiten coordinar-se bé per fer més pressió sobre les administracions amb capacitat de canviar les coses. També van parlar d’ocupar una seu d’una administració pública i fer-hi una roda de premsa per presentar aquestes reivindicacions, i iniciaran una recollida de signatures contra la privatització de la T-Mobilitat.

Passar a l’acció

Entre les 20 reivindicacions consensuades, que enviaran a tots els partits polítics, destaca que les empreses hagin de cofinançar el transport públic dels seus treballadors i que ho puguin desgravar, la simplificació de la zonificació perquè no generi desequilibris territorials, la municipalització i gestió pública directa del transport, i garantir l’accessibilitat en el 100% de les estacions. L’únic punt en què no van aconseguir posar-se d’acord és sobre si les tarifes han de ser completament gratuïtes per als ciutadans -no per als turistes-, com passa a la capital d’Estònia, Tallinn, o bé cal que els usuaris en paguin una part.

L’origen del primer congrés

El congrés va néixer fa més d’un any, arran de les mobilitzacions d’usuaris contra la pujada de tarifes del 2014 de la plataforma Stop Pujades. Aquestes protestes van fer que l’ATM (Autoritat del Transport Metropolità) els cridés a negociar -i es van constituir en la Mesa Popular del Transport Públic, que incloïa la Plataforma pel Transport Públic (PTP)-, però després de tres reunions, en què cap de les seves propostes es va escoltar, van decidir buscar la complicitat d’altres plataformes d’usuaris de Catalunya per organitzar aquest congrés.

stats