21/05/2013

Una lliçó de cinema, cortesia de La Caverna Films

1 min
Una lliçó de cinema, cortesia  de La Caverna Films

Als anys 20, el cineasta Lev Kuleixov va demostrar com el contacte entre dues imatges n'altera el significat individual. Mostrava als espectadors un taüt i, tot seguit, un pla neutre d'un actor: deien que el personatge expressava tristesa. I a d'altres espectadors els ensenyava una nena jugant i, després, el mateix pla neutre de l'actor: aleshores hi veien tendresa. Ahir, una mateixa fotografia d'Artur Mas -ballant en un homenatge a Verdaguer- feia fortuna a les portades cavernàries, però amb múltiples significats. A l' Abc il·lustrava el tema "Els sobiranistes estudien cedir a França la defensa de Catalunya", que consideraven "l'últim deliri de l'independentisme". Kuleixov #1: un Mas ballaruc perquè ja no hi toca. Anem a La Razón : "Mas retalla un 4,6% els hospitals concertats i els aboca al tancament". Kuleixov #2: Mas cínic, que mou l'esquelet mentre el país s'enruna. (El peu de foto diu: "El president manté la despesa sobiranista mentre asfixia els catalans". Presumpta "despesa", veient la foto: quatre barretines, algunes espardenyes.) I acabem amb El Mundo : "Catalunya no doblegarà l'esquena", una cita del mateix Mas, però que contrasta amb la foto, en què se'l veu ajupit pel ball. Kuleixov #3: el president contradictori, incapaç de complir res. Tres significats; una sola tècnica de distorsió.

Al racó de pensar

XAVIER SARDÀ

TERTULIÀ DE RAC1

"Defineix-te [Rahola]: o Consell de la Transició o xerrades amb Bertín Osborne"

stats