26/06/2019

Un precedent preocupant sobre els comentaris a Facebook

2 min
Zuckerberg creu que, d'aquí a 10 anys, unes ulleres de realitat virtual seran com unes ulleres normals. / FACEBOOK

BarcelonaEl món mediàtic ha notat una petita pertorbació en la força. L'eco ve d'Austràlia. Queda lluny, d'Europa estant, però la decisió d'un jutge a l'illa oceànica té el potencial d'alterar la relació entre els mitjans de comunicació i Facebook. Que és com dir alterar el negoci en general. Resulta que el magistrat Stephen Rothman ha determinat que les empreses editores tenen responsabilitat sobre els comentaris que pengen els lectors a les seves publicacions de Facebook. Més encara: no es tracta només que hagin d'esborrar aquells missatges que continguin asseveracions potencialment injuriadores, sinó que han de premoderar els comentaris per impedir que siguin visibles ni que sigui un minut. Les principals capçaleres del país han posat el crit al cel i ho consideren una demostració (més) de la manca de compromís de les autoritats australianes amb la llibertat d'expressió. Cal admetre que el nivell de comentaris a Facebook sol ser pobre: per cada reflexió interessant n'hi ha tres que només aporten soroll. Però exigir que els mitjans els revisin prèviament sembla fora de tota mesura. A més, els comentadors no són els lectors del mitjà, sinó els usuaris de Facebook. ¿No hauria de ser, doncs, aquesta xarxa qui assumís la tasca de mantenir-los dins d'un ordre?

Les possibilitats de contagi d'aquesta norma a latituds més pròximes són escasses. Però el jutge australià pot haver donat una idea nova a tots aquells sistemes que busquen afegir pressió als mitjans de comunicació. I Facebook ha demostrat que, en nom del negoci, està disposada a plegar-se a les legislacions locals. La moderació de comentaris és una tasca ingrata i costosa però necessària per mantenir una comunitat sana de lectors. Ara bé, cadascú ha de segar l'herba del seu jardí. I no pot ser que Facebook esquivi, de nou, la seva responsabilitat.

stats