CRÍTICA PREMSA

Twitter és per parlar; Facebook per figurar

L’informe del Pew Center sobre l’estat dels mèdia als EUA és un must. El del 2014 el van fer públic ahir. Val la pena rescatar alguns indicadors sobre el consum de notícies en xarxes socials que ens haurien de fer aixecar les orelles als periodistes. D’entrada, un guanyador qualitatiu: Twitter. Més de la meitat dels seus usuaris entren a la informació del dia en aquesta xarxa social. Dic qualitatiu perquè a Facebook ho fan una mica menys de la meitat dels usuaris i això, en números absoluts, representa molta més gent. Dic qualitatiu, però, perquè mentre que a Facebook el consum de notícies és incidental i es deu a la recomanació dels anomenats amics, una proporció molt elevada dels usuaris de Twitter consumeixen les notícies accedint als comptes dels mèdia directament o via llistes que ells mateixos han elaborat. També en aquesta xarxa social és més freqüent que s’apleguin grups de debat a l’entorn dels esdeveniments del noticiari. Encara millor, sembla que l’alt consum d’informació i la tendència a discutir-ne fan que les opinions del usuaris de Twitter canviïn i es reajustin a mesura que passa el temps. Aquesta xarxa social és també la més igualitària de totes en termes de sexe: el seus usuaris es divideixen entre homes i dones al 50%. És la que té una audiència d’edat més jove i més educada. Facebook és també la xarxa social que genera menys compromís ( engagement ): els usuaris que arriben a una web per aquesta via són els que s’hi estan menys temps. Tot plegat, si em permet un sumari sumaríssim, aquests i altres indicadors que els estalvio assenyalen que Twitter és la xarxa més seriosa i Facebook la més casual. Una conclusió crua, sense coure: si vols dir alguna cosa el millor canal és Twitter; si la vols anunciar, Facebook. És curiós que Twitter sigui el canal que menys et deixa escriure comparat amb Facebook. Twitter demana gimnàstica mental. ¿Deu ser la restricció dels 140 caràcters el filtre que desanima els menys compromesos o els més mandrosos?