Misc 15/08/2019

La creativitat dels ‘art toys’ també busca el seu lloc a Catalunya

Creadors com Emilio Garcia, Okokume, Nastytheplastic, Luaiso Lopez i Vuitbits fan bullir l’escena local de les joguines d’art i alhora són coneguts internacionalment

i
Antoni Ribas Tur
4 min
La creativitat dels ‘art toys’ també busca el seu lloc a Catalunya

BarcelonaUna part de pop art. Una altra de personatges de còmics, pel·lícules i videojocs icònics, com Mickey Mouse i Super Mario Bros, o de qualsevol criatura fantàstica imaginable. Una tercera d’art urbà. I totes elles ben barrejades amb resina i el desig de possessió que desperten els objectes exquisits, que són peces úniques o d’edició limitada: la formula dels art toys (joguines artístiques) és imbatible. Mentre a l’Estat la col·lecció pionera de l’arquitecte Juan Redón segueix sumant exposicions, l’escena barcelonina va guanyant força, tot i que les grans places per als art toys segueixen sent els Estats Units i l’Àsia. També ho són les xarxes socials, sobretot Instagram, on els creadors d’ art toys difonen les seves creacions: “A Europa és difícil trobar-ne”, diu David Usero, col·leccionista i que és un dels principals divulgadors de l’escena barcelonina amb el blog Zona Toys. “Però ens hem adonat que hi ha molta gent que té interès en els art toys, com il·lustradors a qui els agradaria fer en figura un personatge que han creat, i gent corrent que entrava a l’exposició que vam organitzar a la galeria Consell 81 preguntant què eren aquelles figures. És una forma d’art molt viva”.

''Anxious Mickey', de Luaiso López

“Al sector la promoció es fa sola”, subratlla Sergio Gallegos, conegut com a Vuitbits pel pixelat característic de les seves peces. “El que és difícil és arribar al gran públic -afegeix-: li has d’explicar que un art toy no és una joguina, sinó que és una figura de disseny que pot fer-se amb obres d’art. El més difícil és difondre aquest missatge”. Alguns artistes catalans són cada vegada més coneguts a nivell internacional: Emilio Garcia va guanyar al juny un dels Designer Toy Awards, un guardó d’abast global, amb el seu característic cervell aplicat a una poma. La peça es titula Cervell prohibit,i fa referència tant al pecat original com a contes com el de la Blancaneu. “Ara treballo en un nou cervell, que serà una hamburguesa, per a la pròxima edició de la fira Swab a finals de setembre”, explica Emilio Garcia, que està representat per la galeria 3 Punts. “Per a mi, els art toys representen l’entrada al mercat de l’art. També pinto i faig escultura amb materials nobles com el bronze”, explica Garcia. Precisament ell és un dels pocs artistes que poden viure dels art toys a Catalunya, mentre que la majoria es guanyen la vida amb altres professions. L’èxit de Laura Mas, coneguda com a Okokume, en països asiàtics com Corea i el Japó és aclaparador. S’ha fet coneguda arreu amb la Cosmic Girl, un esperit protector amb forma de nena; i té una agenda molt atapeïda: a la primavera va obrir una cafeteria temàtica deCosmic Girla Tòquio, i entre els seus projectes hi ha una exposició a la fira KIAF a Seül i una gira asiàtica el 2020.

Gràcies a les xarxes socials les possibilitats d’èxit internacional es multipliquen: “Fa pocs anys vaig haver d’anar al Perú per feina i vaig quedar molt sorprès que hi hagués gent que conegués els meus treballs”, diu Vuitbits. Tot i que cada artista té la seva pròpia personalitat, els art toys també tenen un vessant col·laboratiu: “Els veiem com una escultura per intervenir les creacions d’un altre artista”, explica Vuitbits. De fet, una de les figuretes més conegudes del sector és l’osset anomenat Bearbrick, que es pot comprar en blanc per intervenir-lo com es vulgui. També és el cas de Robert Peirot, que ha convidat altres artistes a pintar una figura que ha creat.

'Ackbar We're caught in a trap'

Versionar personatges mítics

Un dels trets que criden més l’atenció dels art toys és l’interès dels artistes per crear noves versions de personatges coneguts. És cert que sempre existeix el temor que una gran companyia els denunciï pels drets d’autor, però acostumen a prendre-s’ho com un afalac: “Hi ha una mena de buit legal”, explica Vuitbits. “Mario Bros s’ha convertit en una icona de la cultura popular, i des d’aquest moment està subjecte que en facin mil i una intervencions”, subratlla, amb l’objectiu de “contraposar-se al missatge original d’una figura”. En el cas del seu pixelat, vol despertar “nostàlgia” pels orígens dels videojocs.

'Jumping brain', d'Emilio García

Luaiso Lopez va convertir Mario Bros en un zombi i ara ha donat un gir a Mickey Mouse amb la peça Anxious Mickey (Mickey ansiós): “A aquest Mickey l’ha absorbit el personatge que va crear de si mateix”, explica Luaiso Lopez. “A vegades per resoldre situacions ens posem una disfressa -afegeix- que a força de fer-la servir acaba convertint-se en un hàbit que ens allunya de qui som. Per això acaba generant la sensació d’estar atrapats, i això sovint es tradueix en ansietat”.

'Bernard i el Tentacle porpra', de Vuitbuits

En el món dels art toys no només es tracta de crear figures: l’artista conegut com a Nastytheplastic recrea amb un cert humor àcid les joguines d’acció dels 80 i també recrea els blísters. “Als Estats Units en diuen bootleg, però no deixa de ser un pirateig”, afirma Nastytheplastic. Entre els seus treballs, el 95% dels quals ven als Estats Units, hi ha una barreja insòlita de l’almirall Ackbar de Star Wars amb Elvis Presley. “M’agrada barrejar conceptes”, conclou l’artista.

stats