ART
Misc 06/04/2019

La gran obra de Miralda que eclipsa la Sala Oval

És el cobrellit que va fer el 1989 per al casament del Monument a Colom i l’Estàtua de la Llibertat

i
Antoni Ribas Tur
3 min
Antoni Miralda ha creat una nova obra amb el cobrellit de Colom i l’Estàtua de la Llibertat.

BarcelonaSemblava impossible, però hi ha una obra d’art capaç de fer ombra a la gegantina Sala Oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC): només fins demà s’hi pot veure desplegat el cobrellit nupcial que Antoni Miralda va crear per a la seva obra Honeymoon, que consistia en el casament del Monument a Colom de Barcelona i l’Estàtua de la Llibertat de Nova York, amb motiu del Cinquè Centenari del Descobriment d’Amèrica. El gran cobrellit tanca el cercle de les col·leccions del MNAC des del Romànic fins a l’art contemporani, ja que està protagonitzat, com indica el seu títol, Anyell de l’Apocalipsi, per una versió de l’Anyell de l’Apocalipsi de les pintures de Sant Climent de Taüll. A més del cobrellit, l’aixovar del casament, realitzat entre el 1986 i el 1992, incloïa el ram de la núvia, que va ser l’olivera que hi ha al pati de la Fundació Joan Miró, una sabata góndola realitzada per gondolers venecians i un pastís també gegantí. L’objectiu de Miralda amb aquesta obra era unir dos símbols antagònics per reflexionar sobre l’intercanvi cultural i culinari a una banda i l’altra de l’Atlàntic.

Anyell de l’Apocalipsi va sortir al carrer per primera vegada a la Cinquena Avinguda de Nova York el 1989. A Miralda, guanyador de l’últim Premio Velázquez, concedit pel ministeri de Cultura, li hauria agradat que l’obra hagués fet 20x20 metres i no els 15x18 que té perquè es va haver d’adaptar a l’amplada de l’avinguda. A Barcelona es va veure el 1995 dins l’exposició Agnus Dei. L’art romànic i els artistes del segle XX,i a Miralda li hauria agradat que, coincidint amb la gran exposició que li va dedicar el Macba l’any 2016, s’hagués fet una desfilada des del MNAC fins al gat de Fernando Botero, a la rambla del Raval. Ara Miralda ha convertit la reaparició en escena del cobrellit en una nova instal·lació titulada Peccata Mundi, que viurà el gran moment avui amb l’elevació del tapís al so dels Agnus Dei de Palestrina i de la Missa en si menor de Bach i amb una degustació posterior d’un còctel amb xerigot d’ovella, símbol de la sang de l’Anyell de l’Apocalipsi, sopa freda d’ametlles i morterol de xai amb set salses del receptari medieval, en set taules amb la mateixa forma dels ulls de l’anyell de l’obra. Al director del MNAC, Pepe Serra, li agradaria exposar l’ Anyell de l’Apocalipsi de manera permanent. “Fa l’efecte que hauria fet el Mitjó d’Antoni Tàpies que s’havia d’instal·lar aquí -afirma Pepe Serra-. Peccata Mundi recorda que el MNAC és el lloc dels artistes”, subratlla el director.

Músics del Liceu al MNAC

L’orgue de la Sala Oval no funciona des dels anys 50 i ara tornarà a sonar simbòlicament. En la realització de l’obra hi participen Juan de la Rubia -que va enregistrar la música de l’orgue al Palau de la Música-, el Grup de Metalls i el Grup de Cambra del Conservatori del Liceu. La cloenda anirà a càrrec del contratenor Jordi Domènech acompanyat a l’orgue per Dani Espasa. “Es tractava de crear una confrontació entre l’ Agnus Dei i l’orgue de la Sala Oval; s’assemblen, són gairebé bessons”, afirma Antoni Miralda, que ha concebut la instal·lació com un lloc per al “diàleg” per fer una crida a la pau -com diu el lema traduït en set llengües que hi ha a les set taules- i no només “per fer-s’hi selfies”.

L’acte comença a les 10 i finalitzarà a les 5 de la tarda. La degustació està limitada a 300 persones i el preu de l’entrada és de 14 euros. A més, coincidint amb Peccata Mundi, avui la sala Zumzeig celebra l’última de les jornades dedicades a l’obra audiovisual d’Antoni Miralda.

stats