OPINIÓ

El turisme i els fons a casa nostra: raons per a una absència

És en aquests moments de certa eufòria quan als mitjans es comencen a conèixer transaccions i canvis d’operadors hotelers de gran abast i d’una manera més o menys periòdica. Normalment són operacions sabudes en el món hoteler però que acaben sortint setmanes més tard a la llum pública: la discreció és fonamental en aquest món.

Les circumstàncies són a Espanya a priori favorables per a un cert moviment: el turisme ha estat una de les poques branques econòmiques que ha aguantat la crisi, l’estabilitat política és garantida a casa nostra i els interessos en altres eines financeres són certament reduïts, tals com bons del tresor o deute públic. Queda la renda variable, però no tots els inversors ni ‘offices’ volen assolir riscos innecessaris: prefereixen sacrificar rendibilitat i guanyar en seguretat.

Efectivament: des de fa uns dos anys, els grans inversors internacionals van finalitzant operacions de gran volum a Espanya. Normalment cerquen actius o projectes urbans ben situats amb una rendibilitat garantida fixa i uns variables per facturació extra, l’ anomenat ‘GOP fee’.

Primer Barcelona, ara Madrid, Marbella, Tenerife (no les Canàries en conjunt), darrerament Sant Sebastià i Sevilla són les places predilectes per a transaccions dels fons internacionals a Espanya. Totes aquestes ciutats, amb un nexe comú: normalment han estat operacions de 5 estrelles i GL, en hotels de grans dimensions i de facturació constant.

La pregunta pot semblar obligada: operen els fons a Balears? Sí, és clar, però en operacions en què les diferències entre propietat venedora, fons comprador i operador internacional són nul·les, la qual cosa ocorre poques vegades, tenint en compte el caràcter d’un cert empresariat, massa tendent a sobrevalorar el que té en venda.

L’altra gran explicació per la qual no es tanquen a Balears tantes operacions en proporció a la seva planta hotelera és l’estacionalitat. En un món globalitzat, no hi pot haver gaire interès a invertir en un producte que tan sols funciona a ple rendiment 5 mesos a l’ any si per un preu inferior en puc trobar un altre que pot rendir-ne 10.

I és que, com em deia un bon amic meu, persona vinculada a una gran multinacional nord-americana del sector hoteler: “O posau més vols i allargau la temporada amb un millor producte o abaixau els preus dels hotels a la venda”.

I no li manca raó.

Etiquetes