I AQUÍ
Misc 07/12/2013

Saber conduir o treure't el carnet i prou

i
Carles Capdevila
1 min

JAMES SPILLANE, un dels experts que ha estat al congrés educatiu Liderar per aprendre de la Bofill i l'OCDE, em remarca a l'entrevista d'avui un risc elemental de PISA i companyia. "El que mesures és el que obtens: els professors només se centren a millorar allò de què seran avaluats". I afegeix: "Si l'important són les avaluacions, no prendrem gaires riscos". S'entén molt bé, sobretot si tens el carnet de conduir, i recordes que per treure-te'l no vas haver d'aprendre a conduir sinó gairebé tot el contrari: vas aprendre a aprovar l'examen. Em quedo amb la comparació, i hi afegeixo que, un cop tens el carnet, t'espaviles a conduir bé perquè t'hi va la vida. I t'estimes la vida. Sóc dels que crec en les avaluacions, sobretot les autoavaluacions. Entenc l'instint de desconfiança de quan t'avaluen, perquè tems que aquells resultats seran utilitzats en contra teva. Per millorar, potser l'avaluació no és suficient, però pot ser útil. Com explica molt bé Spillane, tenim tendència a tornar-nos conservadors, ens fan por el risc i la incertesa. Com que convé innovar, i és urgent perquè el món canvia de pressa, la solució no és resistir-te a ser avaluat, ni convertir-ho en l'únic barem i concentrar-te en aquells resultats i prou. La via és superar les proves, treure'n la part positiva, i a més posar-te reptes tu mateix, més ambiciosos i globals. Sense carnet no pots conduir, i sense estimar-te la vida tampoc. I per qui s'estima l'educació, innovar no ha de fer por. Toca agafar el volant i conduir aquesta revolució.

stats