Una nova aventura de Bollywood a Barcelona

Els Cinemes Girona estrenen ‘Singham returns’

Fa vint minuts que roda la pel·lícula Singham returns quan Pavan Kumar atura la projecció i anuncia que tornaran a començar. El desordre inicial per la numeració de les entrades i el públic que fa soroll obliguen l’organització a reiniciar l’estrena d’aquest hit del cinema indi. Ningú es queixa. Molts aprofiten que han vist la part inicial per anar al bar. Sis anys després, Bollywood torna a Barcelona.

El Cinemes Girona han posat una sala a disposició de l’emprenedor Kumar per passar estrenes de cinema comercial indi. Al juliol va ser Holiday ; a l’agost, durant quatre dies, Singham returns, i al setembre, una tercera pel·lícula encara sense determinar. Kumar explica que la clau és que la projecció coincideixi amb l’estrena a l’Índia: “Quan ja ha passat una setmana, la gent ja se la descarrega a internet”. La pirateria va ser la causa del tancament el 2008 dels Maldà com a centre de cinema indi. L’empresari Shankar Kishnani va reobrir els Maldà el 2007 per projectar grans títols de Bollywood. Un any i mig després va haver de tancar el negoci perquè no omplia: tothom ja havia vist la pel·lícula en DVDs pirata.

Molt poques dones

La sala dels Girona està plena. 240 persones no volen perdre’s les peripècies del policia de Bombai Bajirao Singham, un heroi amb tants músculs com principis ètics. Les plantofades i les lliçons de patriotisme es combinen en la mateixa mesura. Entre el públic hi ha poques dones: estan cuidant els fills a casa o encarregant-se dels comerços familiars. “És agost, el negoci no pot tancar”, explica Kumar. La pel·lícula està farcida de personatges femenins tan forts i autònoms com Singham.

La projecció és dissabte a les 22.30 h, tard, per fer-la coincidir amb el final de jornada laboral de les botigues del Casc Antic. Kumar fa deu anys que viu a Barcelona i coneix bé el mercat. Ell mateix, per garantir que la sala s’omplirà, ha distribuït els pasquins de promoció de la pel·lícula pels barris amb alta presència d’indis i pakistanesos. Un dels seus principals canals de promoció ha sigut el diari digital pakistanès Daily Dost. El cinema de Bollywood té molts seguidors al Pakistan perquè l’hindi oral és idèntic a l’urdú. La venda d’entrades per telèfon connecta amb el mòbil de Kumar i ell en persona porta les entrades a casa dels clients: “Per assegurar-me que hi aniran”. Amb gent de confiança han aplicat el mateix sistema per estrenar Singham returns a Madrid, però només amb una sola projecció.

Kumar no espera un gran benefici. Les entrades costen 10 euros i la inversió per adquirir la llicència d’estrenes tan importants és gran. “És una aposta a llarg termini. Hi ha una comunitat índia i pakistanesa prou gran a Barcelona per consolidar el projecte. També hi ha un públic català, per exemple el del Festival de Sitges, a qui li agraden aquests films”, diu Toni Espinosa, responsable dels Cinemes Girona. Per Espinosa és una experiència divertida i diferent. Abans de la pel·lícula sonen cançons clàssiques de Bollywood. Durant el film, la gent aplaudeix les heroïcitats de Singham i riu amb les pallassades dels actors secundaris. La pel·lícula dura 142 minuts i, com és tradició a l’Índia, hi ha un entreacte en què la gent surt a comentar la jugada. La mitja part coincideix amb un número musical. Normalment el públic balla però aquesta cançó és romàntica i molts homes aprofiten per sortir abans de la sala. La nova aventura del policia Singham acaba de matinada. La de Pavan Kumar només acaba de començar.