Passion for Palma de Mallorca?

A LS TURISTES? Diria que avui dedic aquest article a una cosa tan intranscendent com la campanya "Passion for Palma de Mallorca", que ha inundat Mallorca, que per qualque cosa és "la isla de Palma" de Rajoy. Diria que no cal tudar paper i temps per parlar d'aquesta iniciativa de la Fundación Turismo Palma de Mallorca 365, de l'Ajuntament de Palma, si no fos perquè consider que hi ha infinites maneres més necessàries i productives d'invertir el milió d'euros que té de pressupost la campanya. Una tudada de doblers que lamentablement no podem dir que no tengui precedents perquè encara recordam la pastanaga, les banderes de Mallorca que repartí Munar o la campanya d'"Un turista, un amic", que en temps del segon Govern Matas recollia la idea de Fraga en el franquisme, com si per aquí haguessin detectat animadversió o qualque mena de racisme vers els turistes. Això només ho promou una tinent en cap de Calvià, i just ho fa amb els negres. Bé, tornem al "Passion...". Qualsevol publicista i moltes persones per pura lògica, saben que el primer que s'ha de tenir clar en una campanya publicitària és a qui va dirigida. Si parla en anglès, una asseguraria que va dirigida als turistes, perquè els nostres polítics consideren que aquí d'anglès anam tan malament que hem de passar pel TIL. Però als turistes sembla que ni els va ni els ve, que no els descobreix res que no sàpiguen: poden menjar, navegar, jugar a golf, anar de compres... Això, per si es pensaven que venien a Palma a esquiar i a fer dejuni.

A LA CIUTADANIA? Que un dels grans objectius de "Passion for Palma de Mallorca" sigui, segons s'anuncia, "conscienciar la població local sobre la importància del turisme per a la ciutat" és tractar-nos d'extraterrestres. Vol dir que el turisme és important a Palma? Mirau, mai no ho hauríem dit. I manco ho hauríem dit en anglès. Tampoc no hauríem dit "Palma de Mallorca", que és la forasterada i el despropòsit que ens volen imposar. A més, què voleu que us digui, a mi em sembla que aquesta campanya de persones amb el rostre emmarcat (tan original, per cert, com el cor o el cul en què converteixen la "m" de Palma), no genera cap sentiment ciutadà. Potser sí, potser provoca rebuig, que és el que una sent en pensar que ens hi gastam un milió d'euros. Tampoc no canviarà res a la ciutat, perquè no té cap estratègia com a rerefons.

BCN, POSA'T GUAPA. No és amb afany d'entrar en comparacions, sinó per posar un exemple d'una campanya amb sentit i conseqüències. Quan l'Ajuntament de Barcelona va difondre el missatge de "Barcelona, posa't guapa", crec recordar que la campanya que inundava la ciutat anava acompanyada de nombroses iniciatives i promovia una estratègia política clara. Si no vaig errada, era el moment en què els pressuposts es dotaren amb ajuts perquè els barcelonins netejassin i/o restaurassin les façanes i interiors de les seves cases. També s'incentivava els comerços per renovar la seva imatge i promoure la retolació en català. Era el moment en què la Regidoria d'Urbanisme va fomentar l'eliminació de les barreres arquitectòniques. I era el moment en què, en definitiva, s'havia dissenyat tot un pla, públic i privat, per a la millora de la ciutat. No només s'aconseguí, sinó que també creà un sentiment ciutadà, de participació de la ciutadania per tenir una Barcelona que oferís més qualitat de vida als seus habitants. Un sentiment d'adhesió i d'autoestima que, sens dubte, captaven també els turistes.

I AQUÍ, QUÈ S'ACONSEGUEIX? El "Passion for Palma de Mallorca" no farà canviar res. I, mentre, el milió d'euros que hi posam entre els ciutadans i les empreses adherides a la Fundación Palma 365 haurà deixat d'invertir-se en qüestions més urgents i productives. Per si no tenen idees, l'ARA Balears de diumenge en donava fins a un centenar. S'ho mirin, perquè moltes costen menys d'un milió. I encara hi sortiríem guanyant.