PAREUMÀQUINES

¿El rei Felip VI està en contra del govern Sánchez-Iglesias?

Aquest és el dilema que divendres a la nit afrontaven tots els portadistes, i els titulars de cada diari ens ofereixen pistes sobre la posició de cada un. Fixem-nos-hi bé. En un primer grup hi ha els que no posen l’accent en la trucada del rei a Lesmes sinó en la reacció d’Unides Podem. És el cas de La Razón (“Iglesias i Garzón acusen el rei d’anar contra el govern”) i El Mundo (“Iglesias provoca des del govern una dura ofensiva contra Felip VI”). Aquests mitjans inverteixen la prova de càrrega i, en lloc de definir si creuen que el rei s’ha col·locat en una posició partidista, opten per posar en boca d’Iglesias i Garzón el que ells de ben segur que també pensen, és a dir, que el rei està en contra del govern, però no gosen dir perquè saben que això seria una violació de la Constitució. En un segon grup hi ha els diaris que no es volen mullar per no criticar la monarquia i fan titulars més asèptics. Aquí hi hauria El País (“Tempesta política per una trucada del rei al president del Suprem”), La Vanguardia (“El poder judicial retreu a l’executiu l’absència del rei a Barcelona”) i El Periódico (“Pols del poder judicial al govern pel rei”).

Sense complexos

I el tercer grup el formen els diaris que no tenen complexos per dir que el rei fa costat als jutges contra el govern espanyol. I aquí coincideixen la premsa conservadora i monàrquica amb més solera, és a dir, l’ Abc (“El rei expressa el seu malestar després de ser vetat pel govern”), i la premsa sobiranista catalana (i, per tant, republicana). L’ARA titula directament “El rei s’alinea amb els jutges contra la Moncloa”, i El Punt Avui fa un titular valoratiu genèric (“De jutjat de guàrdia”), però el primer subtítol és molt clar: “El rei pren partit pel poder judicial en l’enfrontament amb la Moncloa”.