L’EDITORIAL

Cal acabar amb el monopoli de les quatre grans tecnològiques

Els últims temps hi ha hagut un gir molt interessant en relació a la regulació i el control de les grans companyies tecnològiques que copen el mercat digital. Estem parlant, esclar, del que als Estats Units en diuen les Big Tech i a França GAFA: Google, Amazon, Facebook i Apple. Almenys a Occident, i per descomptat entre nosaltres, ocupen de manera predominant el mercat en els seus respectius negocis i això, afortunadament, ha començat a preocupar els reguladors.

Ara mateix, als Estats Units hi ha 16 investigacions en marxa en diversos estrats de l’administració, des del mateix Congrés fins a les fiscalies generals de 50 estats, que miren d’esbrinar si es compleixen les regles de la lliure competència, la privacitat dels usuaris o la protecció de menors. A Europa, a més de ser investigades per aquestes mateixes raons, s’hi suma també la persecució pel fet que utilitzen un elaborat sistema d’enginyeria fiscal per evadir impostos, de manera que paguen menys i a més no ho fan als països on tenen el negoci, sinó allà on les condicions els són més favorables. Per això França ha posat en marxa la denominada taxa Google, que també vol aplicar Espanya, i ha aconseguit no només que aquesta mateixa setmana l’empresa del cercador accepti pagar gairebé mil milions d’euros per impostos endarrerits i la corresponent multa, sinó que la tributació de les grans tecnològiques passi a ser una carpeta de l’agenda internacional en la qual l’OCDE s’ha compromès a posar ordre.

Els experts reconeixen que els últims trenta anys s’ha deixat que aquestes empreses creixin i actuïn sense cap impediment ni regulació perquè el seu mitjà, bàsicament digital i internet, era tan nou que ningú sabia ben bé com controlar-lo. Però ara el monstre s’ha fet tan gran que l’ofensiva és global i transversal. Google, per exemple, controla el 90% de les cerques que es fan al món, i els reguladors consideren que bona part ja les desvia als seus propis productes, que per tant són els que atreuen més publicitat digital, que d’altra banda ja passa quasi tota per les seves mans. Això afecta la competència i també els negocis que no accepten les seves condicions. Facebook, per la seva banda, està investigada perquè se sospita que ha eliminat la competència amb el sistema directe de comprar-la, com va fer amb WhatsApp i Instagram.

Fa temps que aquest és un tema que preocupa els governs i també els ciutadans, que veuen com les seves dades són utilitzades per fer negocis o per manipular la política sense que sàpiguen ben bé com defensar-se’n. És cert que cal molta més regulació, però també ens cal a tots més educació digital per controlar millor les nostres dades i conèixer totes les alternatives que tenim. Podem aprofitar els avantatges de les xarxes sense ser esclaus de només quatre companyies.