24/07/2019

Europa es cansa d'advertir Espanya sobre la contaminació

2 min
Barcelona sota l'onada de calor i l'alta contaminació divendres passat.

BarcelonaEuropa s'ha cansat de llançar advertiments a Espanya sobre la contaminació excessiva de les conurbacions de Madrid i Barcelona i ha decidit passar a l'acció: avui portarà l'estat espanyol davant la justícia per superar de forma reiterada els límits d'emissions contaminants, una deixadesa que perjudica la salut de milions de persones.

La infracció dels límits de contaminació atmosfèrica assenyala, directament, Madrid, Barcelona i l'àrea del Baix Llobregat, els focus on es registren nivells de diòxid de nitrogen (NO2) superiors als que permet la normativa comunitària del 2008. Després de diversos avisos i peticions al govern espanyol perquè actués i revertís la situació, la Comissió Europea deixa el cas en mans del Tribunal de Justícia de la Unió Europea.

El procediment, que pot acabar amb una multa, és molt llarg, i es posa en marxa amb la intenció de forçar un canvi en les autoritats espanyoles perquè implementin mesures correctores. De fet, una de les més recents, les restriccions del trànsit al centre de Madrid, l'anomenat Madrid Central, ha estat salvada per un jutge de la capital espanyola davant l'intent del nou alcalde conservador de revertir-la. Segurament ha sigut aquest fet el que ha fet saltar totes les alarmes a Brussel·les, que veia amb molta preocupació que es fessin passos enrere.

Ara bé, la decisió de la Comissió Europea també és un toc d'atenció a les institucions catalanes –l'Ajuntament de Barcelona i la Generalitat–, que han pres unes mesures que Brussel·les considera insuficients per rebaixar els nivells de contaminació al voltant de la capital. Cal tenir en compte que Barcelona supera en un 30% els nivells de contaminació que marca l'OMS i es calcula que cada any es podrien evitar 3.000 morts. És cert que les mesures més polèmiques, com la prohibició d'entrar a la ciutat per als vehicles més contaminants, no entraran en vigor fins l'any que ve, però el procediment comunitari demostra que s'ha d'anar molt més enllà.

L'objectiu final ha de ser aconseguir que l'ús del vehicle privat sigui excepcional dintre de la ciutat, i per això és necessari que el sistema públic de transport doni resposta a totes les necessitats de mobilitat de l'àrea metropolitana. També cal accelerar el canvi cap als vehicles elèctrics o híbrids, amb incentius fiscals i construint la infraestructura necessària per a les càrregues de bateria. I plantejar-se restriccions als creuers, que són altament contaminants.

Les autoritats han de perdre la por reverencial a limitar l'ús del cotxe i, com ja s'està fent a bona part d'Europa, posar el focus en la salut de les persones. Si volem que les ciutats siguin espais habitables i saludables on créixer i desenvolupar-se, cal assegurar que l'aire que respirem no ens provocarà malalties ni reduirà la nostra esperança de vida. L'alcaldessa, Ada Colau, i el president de la Generalitat, Quim Torra, haurien de liderar aquesta batalla contra els efectes de la contaminació treballant colze a colze en benefici de la ciutadania.

stats