Publicitat
Publicitat

Cap sorpresa

Amb pocs dies de diferència, dos escriptors d’aquest diari, en Toni Soler i en Xavi Bosch, parlaven en termes elogiosos de la campanya de Jaume Collboni.  En Soler escrivia: “Com que els espais gratuïts de propaganda electoral responen als resultats del 2011, m’he fet un fart de veure l’anunci de Jaume Collboni (que, per cert, està molt bé)”. En Bosch deia: “Més enllà d’aquest ieisme xava, que no el desqualifica com a candidat però que tampoc no li dóna punts, la campanya de televisió de l’alcaldable socialista em sembla la millor de totes. Per impactant, per original, per provocadora”. A l’espot hi veiem un primer pla d’en Collboni que parla. I mentre ens diu que “estem amb l’aigua al coll”, justament l’aigua el va cobrint. Primer li arriba a la sotabarba, després, a la barbeta, després al coll...

El vídeo, però, és un claríssim homenatge, un calc perfecte. Copia un vídeo que tots els fans del grup de música Radiohead coneixem. Es tracta del clip de la cançó No surprises, inclosa al meravellós OK Computer. En aquesta pel·lícula s’hi veu el cap de Thom Yorke submergit en una bombolla o peixera transparent que es va omplint d’aigua fins que el cobreix del tot. Yorke, molt hieràtic, canta, excepte quan ha de dir la paraula silence. La cançó, per cert, és d’una resignada tristesa. Parla d’algú que ja no suporta la vida convencional “sense alarmes ni sorpreses”, el conformisme, la rutina. N’hi haurà que diran que és un himne al suïcidi. Vés a saber. Fa temps Gas Natural la va fer servir per a un anunci. És preciosa.

De vegades enraono amb autors de novel·la històrica. No saben qui és Marguerite Yourcenar, però com que els seus lectors tampoc ho saben, millor per a tothom. Deu conèixer Collboni aquest vídeo? Sí? No? M’agradaria molt saber-ho. Diria que sí que el deu conèixer el seu productor, Risto Mejide. Però potser ha calculat que la majoria d’electors, no.

Riure, malgrat tot