Societat 28/04/2018

Enginyeria ‘smart’ al servei dels hotels

L’empresa Talat presenta, a l’Smart Island World Congress, una eina de gestió capaç de fusionar l’anàlisi de dades energètiques amb els sistemes de control dels edificis

i
-enric Culat
5 min

EL PROCESSAMENT AUTOMÀTIC i intel·ligent de dades massives o Big Data està canviant la manera d’afrontar la gestió per part de les empreses, també dels hotelers, que ara poden fer moltes tasques del seu dia a dia només traient profit de la captura de dades generades, el seu emmagatzematge i posterior anàlisi. L’elaboració d’estadístiques i models predictius, que es poden consultar en línia en dispositius mòbils, serveixen per a la configuració de patrons i presa de les decisions més apropiades, segons les circumstàncies.

ÉS EL CAS, per exemple, de Talat Smart Hotel, una eina de gestió per als hotels capaç de fusionar l’anàlisi de dades energètiques i sistemes de control de l’edifici amb les incidències que es generen en el dia a dia d’una manera fàcil i àgil. És una plataforma totalment configurable per l’usuari, que es pot posar en funcionament a una nova instal·lació de manera molt ràpida i que s’adapta a les especificitats de cada client, cosa que permet activar-ne o desactivar-ne les funcions segons les necessitats.

LA PLATAFORMA HA estat premiada fa pocs dies pel Consell de Mallorca, que ha atorgat a l’empresa mallorquina Talat el primer premi Smart Mallorca pel seu projecte Talat Smart Hotel, que fusiona l’anàlisi de totes les dades energètiques dels hotels, BMS (Building Management System) o sistemes de control dels edificis amb les incidències que es generen de manera rutinària. El premi consistí a poder explicar aquesta iniciativa innovadora en el transcurs de l’Smart Island World Congress, que va tenir lloc els passats dies 23 i 24 d’abril. Es tracta d’un encontre ubicat a Calvià que va acollir 15 conferències en les quals varen participat 85 ponents, entre empreses, experts industrials i representants de centres de recerca, universitats, governs i organitzacions internacionals, que es varen reunir per debatre l’estat actual i el futur de la gestió sostenible de les illes.

EL PREMI SMART Mallorca no tenia una dotació econòmica, es tractava més aviat de recompensar el talent innovador de diverses pime mallorquines mitjançant una assistència activa a l’Smart Island World Congress amb un estand propi en aquest encontre internacional. En el cas de Talat, el va poder compartir amb unes altres dues empreses igualment seleccionades.

RESPECTE DE L’EXPERIÈNCIA d’haver pogut participar en el congrés internacional, el CEO de Talat, Guillem Bauçà, opina que “la filosofia smart island està molt bé, però per arribar a ser una illa intel·ligent encara ens queda molt de camí per recórrer. Al congrés hi havia illes de tot el món, però cap no era 100% smart ; es necessita molta inversió pública, a llarg termini, i ens cal un full de ruta per anar fent coses en aquesta direcció. Smart island és el futur per aconseguir una millor eficiència i sostenibilitat, però queda molt per fer encara”.

GRÀCIES A L’SMART Island World Congress, Bauçà va poder explicar, davant representants d’illes de tot el món, el procés de transformació i l’evolució de Talat, una empresa d’enginyeria que, en un moment determinat, es va adonar de la necessitat de fer una passa decidida cap al món del Big Data i realitzar un seguiment acurat de tot el que passa a les instal·lacions hoteleres a fi d’aconseguir que aquestes augmentin la seva qualitat amb models de gestió més racionals i sostenibles. Així, Talat ha trobat un nínxol de mercat analitzant en profunditat totes les dades BMS dels hotels, com la temperatura, la humitat, els consums d’electricitat, de gas i d’aigua, els cabals, l’aire, les deixalles, el reciclatge, la legionel·la... Totes aquestes dades, l’empresa és capaç d’absorbir-les, gràcies a la plataforma Talat Smart Hotel, i representar-les amb un Big Data que es mostra als clients amb un esquema molt visual i a diferents nivells, fet que dona a les dades un valor afegit de gran utilitat per als hotelers. Per exemple, explicant l’impacte d’emissions de CO2 i la repercussió econòmica que suposa per a cada hotel aquest impacte; posant en relleu si el manteniment de l’edifici s’està fent bé o si s’estan cometent errades. L’objectiu és aconseguir un Machine Learning o sistema d’aprenentatge automàtic que vagi ‘prenent nota’ de tot el que passa per poder suggerir als hotels unes actuacions prèvies abans que hi hagi un problema.

LES DADES QUE generen els usuaris dins els establiments hotelers no es processen, “perquè ja n’hi ha d’altres que se n’ocupen; nosaltres, en canvi, som els únics que oferim un producte smart que unifica totes les disciplines de consum energètic”, apunta Bauçà. L’aplicació ofereix diferents nivells de dades en funció de la demanda de consultes. “Analitzar dades serveix per a moltes coses, també per optimitzar recursos i altres projectes futurs a desenvolupar per aquests clients, per consumir menys energia o per preveure altres necessitats en funció del tipus d’edifici i el lloc on sigui”, explica el gerent de Talat.

EL PERFIL DELS clients que fan servir l’aplicació no són les grans cadenes hoteleres, perquè aquestes normalment ja han decidit, pel seu compte, incorporar mesures de gestió vinculades al medi ambient com una part estratègica del seu negoci. En canvi, les empreses que més s’interessen per Talat Smart Hotel són les cadenes hoteleres mitjanes i familiars amb sistemes de control mediambiental poc desenvolupats. Es tracta d’empreses mallorquines amb hotels repartits per tot el món, principalment al Carib. Des que es va posar en marxa la plataforma, ara fa un any, un total de 14 hotels de sis cadenes hoteleres han implantat completament aquest programa de gestió intel·ligent, tot i que, globalment, Talat ja ha participat en 140 projectes d’enginyeria de diversos tipus.

LA PROVA PILOT més gran s’ha fet al Centre Rafel Nadal de Manacor, on Talat analitza regularment 3.800 punts cada minut, amb dades de tot el que ocorre en aquest centre esportiu. La implantació del sistema de gestió intel·ligent en aquest centre es va realitzar en un temps rècord i s’ha aconseguit un estalvi del 10,5% en una instal·lació ja de per si optimitzada i un descens del 18% de les emissions de CO2, a més d’una millora de gestió d’equip i centralització de coneixement de l’edifici.

LA IDEA DE Talat és anar ampliant la cartera de clients i fer més anàlisis. “Cada cop que ens posam a analitzar dades surten idees noves; estam convençuts que, si tenim moltes dades per analitzar i capacitat per fer-ho, llavors poden sortir infinites solucions. Però generalment hem de posar un límit de punts a analitzar en cada edifici perquè, si no, es fa difícil de gestionar”, adverteix Bauçà. Ara mateix, l’empresa treballa en una desena de projectes d’enginyeria en general. Els principals avantatges del programa smart de Talat són: resposta immediata i en temps real de les incidències; informació complementària amb possibilitat d’incloure documentació de l’edifici (fotos, plànols o qualsevol altre document); establir prioritats i categories per mantenir l’ordre a les instal·lacions; estalvi significatiu, millora de la qualitat i optimització dels recursos; i sistema multiplataforma disponible des d’Android, IOS i qualsevol navegador web.

TALAT VA COMENÇAR el 2009 com una enginyeria i amb el temps ha anat evolucionant, en adonar-se de la mancança d’empreses que fessin un control de dades BMS d’edificis. Talat Smart Hotel ha estat com una manera de tancar el ‘cercle’ del seu producte inicial d’enginyeria donant-hi un valor afegit. L’empresa té actualment 43 empleats, entre enginyers, desenvolupadors, programadors, especialistes en medi ambient, economistes, electricistes, tècnics i administratius. Disposa de dues seus: una a Manacor i l’altra a Palma. El nom de Talat ve de talaiot i representa un homenatge als primers ‘enginyers prehistòrics’ de la cultura talaiòtica de Mallorca.

ENTRE ALTRES PROJECTES innovadors a desenvolupar en el futur, Bauçà destaca l’elaboració d’una petita capsa adaptada per a l’anàlisi de dades, amb diversos comptadors, i que es podrà deixar instal·lada a cada hotel. Serà com un equipament mòbil que permetrà fer un seguiment del consum de l’edifici i així optimitzar les despeses dels hotels. Un altre dels reptes principals de Talat és tractar d’ampliar el seu producte de gestió smart en els edificis públics, a més dels hotels, per exemple en ajuntaments i altres seus administratives.

stats