'Fingerprinting', 'cookies' i consentiment exprés

El Parc Bit acollirà el dia 27 una conferència de l’expert en noves tecnologies Jorge Morell respecte del nou Reglament General de Protecció de Dades

El Parc Bit acollirà el dia 27 una conferència de l’expert en noves tecnologies Jorge Morell respecte del nou Reglament General de Protecció de Dades.

Què implica realment acceptar totes les cookies o fragments d’informació enviats des d’un servidor de pàgina web? A què obliga el Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), tant per part de les empreses dedicades a comercialitzar productes a través d’internet com per part dels usuaris d’aquestes pàgines? Què és el consentiment exprés? I el fingerprinting? Quins són els nous riscos que es poden estar generant a causa de les noves obligacions de la normativa? Hi ha casos dubtosos o indefinits en relació amb alguns aspectes de la llei?

L’expert advocat, especialitzat en noves tecnologies Jorge Morell analitzarà el proper 27 de juny, a la incubadora Emprenbit de Parc Bit, de quina manera algunes de les tasques més comunes en matèria de publicitat (mitjançant correu electrònic, SMS o missatgeria), igual que les més habituals en matèria de SEM (campanyes d’anuncis de pagament) es veuen afectades pel nou Reglament General de Protecció de Dades (l’RGPD) a l’hora de recopilar i tractar dades de caràcter personal.

La conferència l’organitza Mallorca SEO, un grup que es dedica a intentar ajudar els professionals de la publicitat i el màrqueting a fer posicionament de pàgines web i anuncis i obtenir el màxim nivell de conversions per arribar així al màxim nombre d’usuaris. Mallorca SEO organitza una xerrada mensual i, enguany, aprofitant la nova normativa sobre protecció de dades que es va fer aplicable el passat dia 25 de maig, ha previst analitzar com ha canviat la situació, posant-ne exemples concrets, per veure com afecta la RGPD a la protecció de dades de les empreses. Serà una bona oportunitat, doncs, per aclarir tot tipus de dubtes sobre la nova llei de protecció de dades, que substitueix l’antiga LOPD.

Jorge Morell és el gerent de l’empresa Términos y Condiciones i posa alguns exemples pràctics del que volcomentar a la xerrada del dia 27. D’aquesta manera, una campanya de mail marketing, d’acord amb el nou reglament, pot tenir un nou enfocament legal. De quina manera les empreses han de recollir i tractar la informació personal dels usuaris? Fer-ho a través del correu electrònic, amb el seus noms i llinatges, implica tenir molta més cura, d’acord amb la nova normativa, ja que les sancions, a partir d’ara, poden arribar a ser milionàries. Com s’envien els continguts i quins es poden enviar? Què és el que s’ha d’enviar perquè després l’usuari es pugui donar de baixa sense problemes? Morell explicarà casos reals de la nova normativa i les diferències respecte de la legislació anterior.

Altres exemples de què tractarà tenen a veure amb el posicionament de les pàgines web perquè tinguin més visibilitat, la compra d’anuncis i la millora de la seva efectivitat d’acord amb la normativa. La instal·lació i gestió de cookies mereix un capítol especial, perquè necessita un software específic que s’ha de saber fer servir i s’han de configurar les finestres emergents i un avís de cookies. Amb la nova reglamentació es necessita un consentiment exprés, és a dir, els usuaris han de donar els seu vistiplau a determinats tractaments de dades. El que abans era una política de privacitat genèrica i una newsletter per resoldre casos concrets, ara, amb el nou reglament, s’ha de tractar separadament, amb checkbox específics o caselles d’informació individualitzades. “Ara, segons com vulguis tractar la informació de l’usuari, l’has de granular de manera separada per a determinades qüestions”, adverteix l’expert en noves tecnologies. “Abans es podia fer tot conjuntament; ara, en canvi, cada vegada que fas un tractament o li demanes una cosa a l’usuari necessites el seu consentiment específic o una altra base legal. Ara has de filar més prim amb la informació de l’usuari”, afegeix Morell sobre aquesta qüestió.

Tècnicament, per a una tenda de comerç electrònic un usuari només és un IP, però tot i això hi ha algunes cookies que fan automatització de màrqueting, amb una xarxa d’arrossegament que permet a les empreses, des del primer moment que instal·len aquesta cookie, començar a vincular una part del perfil d’un usuari a tota una sèrie de dades que les empreses vinculen a altres serveis, fent el que es coneix com f ingerprinting de monitorització d’usuaris gràcies a la informació que obtenen de diferents llocs. “Només entrant a les pàgines web s’estan creant uns perfils i tractaments de dades que els usuaris no es poden ni arribar a imaginar”, assegura Morell.

Términos y Condiciones va néixer fa sis anys com un blog sobre temes jurídics i digitals que el 2014 va guanyar el Premi Derecho en Red al millor blog en dret jurídic a escala estatal. Des de llavors, la seva difusió ha anat a més, tant a Espanya com a l’estranger, especialment als països llatinoamericans. L’abril del 2016 es va convertir en una start-up prestadora de serveis legals, especialitzada en noves tecnologies i cultura digital. “El que només era un hobbie es va transformar en una feina a temps complet des de les Balears, però sense una ubicació física específica, ens basta el núvol d’internet”, puntualitza aquest jove emprenedor especialitzat en l’assessorament de qüestions legals sobre comerç electrònic, propietat intel·lectual, registre de marques, privacitat, start-up, contractes o condicions legals relacionades amb tecnologia, xarxes socials, desenvolupament de software, intel·ligència artificial, videojocs, realitat virtual, drons, ciberseguretat, responsabilitats derivades de ciberatacs, suplantacions d’identitat, assessorament sobre normatives, etc. La seva start-up aborda tots aquests temes, exceptuant els de tipus processal i penal.

La tasca que desenvolupa Términos y Condiciones és molt innovadora, ja que no es limita només a la vessant comercial de captació de clients -principalment desenvolupadors i empreses especialitzades en el disseny de webs i softwares- sinó que també es preocupa per “estar al dia i conèixer l’ecosistema tecnològic de les Balears i les novetats legals vinculades a la tecnologia, tant de les Illes com de fora”, explica Morell.

MORELL HA CREAT la Videoguia legal per a youtubers per ajudar els usuaris d’aquesta xarxa a resoldre dubtes i actualitzar conceptes jurídics. També ha ideat altres productes i eines pioneres. El Laboratori Legal és una mena de departament d’R+D per estudiar tecnologies innovadores sobre les quals encara ningú no els ha demanat assessorament però que a Términos y Condiciones els semblen “útils i interessants” amb vista al futur, com per exemple la tecnologia Blockchain i d’altres. També gràcies al Laboratori Legal, Morell va dissenyar un ‘mapa’ per saber on estan emmagatzemades les dades personals dels usuaris que fan servir les xarxes socials i tot tipus de serveis que s’ofereixen a través d’internet. Des del setembre del 2017 ha impulsat una segona marca que ha sortit d’aquest laboratori anomenada LegalTechies, una línia per fer consultoria per a despatxos d’advocats, departaments jurídics i col·legis d’advocats.

El concepte Legal Tech és la tendència d’introduir eines i usos tecnològics avançats per tal que els advocats facin la seva feina més eficientment, analitzant contractes, i també amb l’objectiu que els consumidors trobin prestadors de serveis legals i eines en línia perquè cada usuari, des de casa seva, pugui resoldre serveis, presentar reclamacions, fer consultes legals i omplir sol·licituds per resoldre tot tipus de coses a través de documents electrònics. Històricament, aquests tipus de tràmits s’han fet de presencialment, però Legal Tech incorpora un nou concepte de resolució d’aquests problemes de manera virtual. “En el fons, no és més que apropar la tecnologia al món legal”, diu Morell.

Etiquetes