Hotels amb oferta de Big Data i robots recepcionistes

El Seminari internacional d’innovació i turisme (INTO) es farà al Parc Bit la setmana que ve i analitzarà les oportunitats de la intel·ligència artificial per a la indústria turística
Hotels amb oferta de Big Data i robots recepcionistes

Què podem esperar de la intel·ligència artificial? Ha arribat ja el seu moment? Quins són els sectors més disposats a posar en marxa algoritmes d’intel·ligència que facin més fàcil els negocis, l’oci i, en general, el nostre dia a dia? Està el sector turístic realment preparat per transformar la revolució digital en autèntiques ‘experiències’ per als clients d’un hotel o d’una destinació turística? De tot això, se’n xerrarà la setmana vinent, entre els dies 30 de novembre i 1 de desembre, al Parc Bit en el transcurs de la dotzena edició del Seminari internacional d’innovació i turisme (INTO), que enguany servirà per analitzar el concepte de la intel·ligència artificial (IA) i les seves oportunitats per a la indústria turística.

La IA és una tendència tecnològica que permet aportar solucions a la societat en general però que també té un gran potencial per a les empreses turístiques, a les quals obre un món de possibilitats respecte de la robòtica, chatbots, machine learning, deep learning, Big Data, Smart, ciència de dades, internet de les coses... entre d’altres conceptes, cosa que permet optimitzar preus i processos, predir comportaments, tenir un millor coneixement dels turistes per millorar-ne les experiències, etc.

Xavier Varona és vicerector de Títols i Tecnologia a la UIB, i investigador del departament de Matemàtiques i Informàtica a la Unitat de Gràfics, Visió per Ordinador i Intel·ligència Artificial en aquesta universitat. La seva especialització, en el camp de la recerca, és la visió per computador (que és una de les branques de la IA), un camp de treball al qual Varona ha dedicat els darrers 20 anys. Reconeix que hi ha un poc de confusió entre tots aquests conceptes i per això creu que s’ha d’acostar aquesta terminologia a la societat i mostrar-ne els avantatges per fer-los accessibles als empresaris i emprenedors del camp del turisme i a totes les persones que assisteixin a aquest seminari. “En el fons, molts d’aquests conceptes estan relacionats entre si, però el més important -argumenta Varona- és saber si volem millorar les coses i, sobretot, identificar per on volem començar a millorar aquestes coses per poder ‘diferenciar’ el nostre negoci, sobretot en un món tan competitiu com el turístic, on les empreses han de renovar-se contínuament. Igual que els clients demanen wi-fi a les habitacions, amb el temps demanaran més innovacions tecnològiques que els facilitin l’estada, o sigui que els hotels s’hauran d’avançar a les seves necessitats”.

En el primer dia del Seminari, Varona participarà en una taula rodona dedicada a tractar el potencial i impactes per a la indústria turística, amb la participació de José Luis Salcedo, d’IBM Global Business Services; Alberto de Torres, CEO a l’empresa Nektiu, i Daniel Borrajo, investigador a la Universitat Carlos III. Aquesta taula rodona serà moderada per Marta Jacob, professora associada del departament d’Economia Aplicada a la UIB i membre del comitè científic del seminari INTO. Els altres integrants d’aquest comitè són Diego Ramón Medina, professor de la Universitat de Las Palmas de Gran Canària; Joan Enric Capellà, soci fundador de SOM Hotels, i Juan Mulet, doctor enginyer de telecomunicació i màster en gerència d’empreses (MBA). INTO és una iniciativa de la Direcció General d’Innovació i Recerca i està organitzat per la Fundació Bit amb l’objectiu de fomentar la transferència de coneixement i impulsar la innovació i la competitivitat de la industria turística de les Balears. Així, durant els dos dies del Seminari s’oferirà una agenda de ponències que giraran al voltant de les aplicacions de la intel·ligència artificial en les diferents etapes del viatge: durant l’elecció de l’oferta turística, durant l’experiència del viatge i en la fase posterior de fidelització de clients i reputació social.

Xavier Varona considera que la intel·ligència artificial -els sistemes de màquines i computadores que pensen de manera autònoma- ha de servir perquè els processos siguin més eficients i s’avanci en la resolució dels problemes. “En el camp del turisme, jo entenc la IA com una segona fase del Big Data, que alhora és una conseqüència de l’evolució tecnològica i de la informatització de la societat”, segons argumenta l’investigador del departament de Matemàtiques i Informàtica de la UIB. Recorda que gairebé totes les empreses, per poder ser competitives, han hagut d’incorporar sistemes informàtics. Això ha provocat que els programes de gestió generin un gran volum de dades, de les quals fins ara no es feia quasi res. També les administracions obliguen, cada vegada més, a resoldre molts tràmits electrònicament. “El concepte Big Data o anàlisi de dades, aplicat a les empreses, comença per una primera fase de triatge de les dades que consideram útils per als nostres negocis. Llavors és quan hem d’aprofitar i treure un rendiment d’aquestes dades per tal de millorar-ne la rendibilitat, i això es pot fer mitjançant algoritmes d’intel·ligència artificial. En qualsevol cas, la transformació digital no s’ha de fer ràpidament, sinó gradualment”, hi insisteix Varona.

INTO començarà dia 30 amb una primera sessió en què el director de sistemes d’intel·ligència artificial d’IBM Watson Innovation, el doctor Abdel Labbi, explicarà l’estat actual de la intel·ligència computacional, n’analitzarà tot el potencial i l’impacte d’aquesta tendència tecnològica. La segona sessió, moderada per Tomeu Bennasar, director general d’IT del Grup Iberostar, tractarà sobre la IA i l’elecció de l’oferta, i comptarà amb Javier Andrés, fundador i CEO de ROOMDI i 7ideas; Carles Sierra, de l’Institut de Recerca en Intel·ligència Artificial del CSIC; Raúl Jiménez, CEO de Minube, i Miguel Escalona, de Barceló Hotel Group. També es farà un workshop dinamitzat per Alberto de Torres, CEO de Nektiu, amb el títol ‘Com dissenyar solucions d’intel·ligència artificial en turisme’, per donar a conèixer les passes per al disseny i desenvolupament de solucions amb IA aplicada al turisme.

La jornada de l’1 de desembre comptarà amb professionals de reconegudes empreses turístiques com David Benito, Mobile, Innovation & SEO a Melià Hotels International i Víctor Fernández, CEO a Room Mate Hotels, que analitzaran el paper de la intel·ligència artificial durant l’experiència del viatge. També els acompanyarà el cofundador i líder de l’equip Robot Navigation a Savioke, Stephan Wirth, qui parlarà de com els robots estan de cada vegada més presents als hotels. Sobre aquesta qüestió, Varona enumera una sèrie de tasques d’hoteleria que es poden automatitzar, com per exemple la reserva i comanda d’estocs; les reserves que fan els clients -per determinar com pot repercutir en el volum d’ocupació hotelera-; la segmentació o target de clients, identificant-ne i personalitzant-ne el perfil social, interessos, gustos, satisfacció o estat d’ànim. Més exemples de possibles aplicacions de la IA en el turisme: sistemes de reconeixement dels clients mitjançant processos d’identificació de la cara; internet de les coses per regular automàticament la temperatura de l’habitació o sistemes de reconeixement de la veu; robots per netejar les habitacions o robots recepcionistes d’hotel.

En una quarta i darrera sessió de l’INTO s’aprofundirà en l’aportació de la IA en la fidelització dels clients i en la reputació social de l’oferta turística a partir del Big Data, com també totes les possibilitats de planificar les estratègies de màrqueting. Formaran part d’aquest panell Thorsten Teichert, catedràtic de Màrqueting i Innovació a la Universitat d’Hamburg; Fiona Gillen, Marketing VP a ReviewPro, i Mar Muñoz, Tourism Big Data Strategist a IT Travel Services. El seminari INTO finalitzarà amb una taula rodona de conclusions i tendències futures que moderarà Juan Mulet, membre del comitè científic de l’INTO. Més info, a http://www.visitinnovation.com/