Innovació creativa al servei del turisme

Les noves tecnologies per als viatgers, analitzades sota el prisma de Turistec i els seus socis, protagonitzen la tercera sessió de debats del cicle IBTalks’17 al Parc Bit

La tecnologia pot influir en el turisme sostenible? Quin paper tenen les Balears en el desenvolupament d’innovació turística mundial? Com la mobilitat està canviant les regles del joc? Les Illes Balears tracten de suplir la seva escassa capacitat de recursos en R+D+I amb el desenvolupament de projectes imaginatius, creatius, tecnològics i especialitzats que vinculen les noves tecnologies al turisme i fan possible negocis allà on hi pugui haver una transversalitat, entre els diferents clústers i sectors, per tal de sumar esforços i aconseguir més subvencions europees. L’objectiu: poder formar part del gran ecosistema del travel tech (turisme tecnològic) que s’està desenvolupant a Espanya, en el qual l’Arxipèlag podria convertir-se -per què no?- en un “laboratori de noves tecnologies en el sector turístic”. Per aconseguir-ho, manca una major agilitat per tal que els emprenedors balears trobin més finançament i aconseguir clients potencials. Algunes empreses ja s’han posat les piles, però, i han començat a sorgir experiències vinculades a vehicles d’inversió i acceleradores. Les claus de l’èxit, segons opinen els experts, giren al voltant dels equips, els mercats i, per descomptat, la tecnologia.

EL CLÚSTER INTERNACIONAL de Tecnologies de la Informació i la Comunicació aplicades al Turisme (Turistec) va ser el primer clúster industrial de les Illes Balears i també el primer d’origen espanyol que va relacionar la tecnologia amb el turisme i els viatges. La seva finalitat principal és la promoció i el desenvolupament de solucions informàtiques per a tota la cadena de valor turística, amb una cartera de clients que inclou líders en la indústria hotelera, el transport aeri, el marítim, l’oci i la cultura, les agències de viatge, els restaurants, etc. Els anys de coneixement i l’experiència adquirida han aportat a Turistec la capacitat necessària per saber com donar resposta a les noves tecnologies que reclamen els viatgers del segle XXI. Pel que fa a aquest concepte, Turistec ha protagonitzat aquesta setmana la tercera sessió del cicle de converses amb experts i empreses dels clústers de les Balears IBTalks’17, que s’està duent a terme al centre empresarial Son Espanyol del Parc Bit i que es prolongarà al llarg d’aquest mes de novembre, amb l’organització de la Direcció General d’Innovació i Recerca, la Fundació Bit i els diferents clústers implicats.

LA CITA, BATEJADA amb el nom de ‘Noves tecnologies per a nous viatgers’, va ser moderada per José Alberto Terrasa, Product & Innovation director de Quonext Turismo i vicepresident d’Innovació de Turistec; amb la participació de Jaume Monserrat, CEO de Dingus i president de Turistec; Javier Pérez, CEO de Customia, i Peio Oiz, director d’Innovació de Mark Site. Entre tots, varen convidar els assistents a recórrer els inicis de la informàtica i el que, anys enrere, s’entenia per tecnologia en l’àmbit turístic (bàsicament, arranjaments tècnics d’aparells i sistemes poc complexos) fins a un moment com el d’avui, en què és el viatger el que marca el ritme de tot. Conèixer-ne les necessitats i prioritats, desenvolupar les solucions i eines que puguin satisfer-les i comptar amb la confiança de l’hoteler per utilitzar-les en la seva estratègia de negoci són algunes de les prioritats que es varen apuntar en el transcurs del col·loqui, al qual assistiren representants d’empreses i socis tecnològics de Turistec. Segons el president del clúster, Jaume Monserrat, “l’objectiu és crear un ecosistema en el qual es puguin compartir totes les necessitats, no només de les empreses tecnològiques vinculades al turisme, sinó també que generi un mercat allà on l’oferta i la demanda posin damunt la taula tots els seus projectes de futur”.

JOSÉ ALBERTO TERRASA digué que, per un costat, creixen les noves tecnologies, però al mateix temps el viatger -entès com a representant de la societat- s’ha transformat completament, amb una gran capacitat d’influència dins el sistema d’informació global. “Aquest és el repte que tenim ara mateix la majoria de les empreses. L’any 2020, quan ens allotgem en un hotel, ho farem amb una mitjana de nou adreces IP o punts d’enllaç, no només amb el telèfon mòbil, sinó interconnectats a moltes més coses. Ens els propers quatre anys -segons augurà el vicepresident d’Innovació de Turistec-, es multiplicarà per cinc el nombre d’elements d’accés gràcies al creixement espectacular d’ Internet of things (IoT)”,

PER JAVIER PÉREZ, CEO de Customia, la clau de tot és “reinventar-se en la direcció correcta, enmig d’una incertesa que molts cops viuen els emprenedors, perquè no troben els recursos ni la manera de posar-se en marxa”. A pesar de tot, argumentà que Espanya, i més concretament Mallorca, “és un molt bon lloc per desenvolupar una idea turística, perquè aquí hi ha coneixement i moltes oportunitats”. Pérez es mostrà molt partidari de “compartir experiències” entre les empreses, continuar apostant per la tecnologia i fomentar la mentorització per ajudar els emprenedors a engegar les seves idees. Peio Oiz, director d’Innovació de Mark Site, digué que “una de les coses que hem sabut fer millor a les Balears és l’especialització, per tal que cada emprenedor se centri en allò que creu que pot aportar i trobar així un nínxol d’oportunitat en el mercat. Al principi vàrem haver de creure’ns nosaltres mateixos que érem bons en tecnologia, per incorporar-la després a les nostres estratègies de negoci. Aquest és el nostre gran valor: ser bons en tecnologia i alhora ser molt creatius. Fins i tot oferim aquesta creativitat tecnològica a altres sectors, més enllà del turisme”, assenyalà Peio Oiz.

A LA TROBADA, es varen abordar també aspectes com el dèficit en personal amb la formació necessària per fer front als nous reptes, la manca de mecenatge empresarial, la dificultat per aconseguir el real i efectiu funcionament de la triple hèlix (la col·laboració universitat-Administració-empresa) i les dificultats de finançament per a nous projectes vinculades a la manca de cultura empresarial. Terrasa, Oiz, Pérez i Monserrat varen coincidir a destacar el “coneixement de l’entorn turístic” que caracteritza Turistec, a més del “potencial en enginy, imaginació i passió per la R+D de les empreses tecnològiques de les Balears i els seus equips”. Així mateix, es va destacar la “cada cop major predisposició hotelera a invertir en tecnologia amb intel·ligència i consciència del que aporta a la seva cadena de valor, en benefici dels clients i viatgers actuals”.

L’OBJECTIU DEL CICLE IBTalks’17 és apropar els clústers i les empreses que els integren a la societat civil, i donar així visibilitat al seu treball en R+D+I i transferència del coneixement. La d’aquesta setmana ha estat la tercera de les quatre sessions que s’estan desenvolupant al Parc Bit, on experts i empreses, de la mà dels clústers balears, debatran sobre temes d’actualitat com la sostenibilitat del territori, la innovació en tractaments d’aigua, les noves tecnologies i els nous viatgers, i la medicina preventiva. Així doncs, el cicle IBTalks continuarà amb una quarta i darrera trobada el proper 23 de novembre amb la ‘Medicina preventiva a les Balears’, a càrrec del clúster de biotecnologia Bioib. En l’actualitat, les Illes tenen quatre clústers sectorials, amb seu al Parc Bit, que són Turistec (Clúster Internacional de Tecnologies de la Informació i la Comunicació Aplicades al Turisme); Balears.t (Clúster d’Innovació Tecnològica en Turisme); Bioib (Clúster Biotecnològic) i CLIQ (Clúster de la Indústria Química); a més de la Cambra de Comerç de Mallorca i la Universitat de les Illes Balears (UIB), que també en són socis i membres de dret.