Les empreses més felices del món

Happyforce llança una aplicació que avalua l’estat d’ànim i la satisfacció dels seus empleats per tal de millorar-ne la rendibilitat i reduir l’absentisme laboral

les empreses cada cop ho tenen més clar: els treballadors optimistes rendeixen més, tenen un índex d’absentisme laboral extremadament baix, volen quedar molt més temps al seu lloc de feina, els encanta treballar en equip i, a més, generen un nivell d’empatia i de col·laboració molt alt amb la resta dels seus companys. És per això que les empreses s’esforcen a promoure un conjunt de bones pràctiques amb activitats que creïn ‘bon ambient’, reduir la ‘distància’ entre els equips directius i els seus empleats, i reforçar iniciatives per potenciar la interacció entre els treballadors. Però de què serveixen tants esforços per generar felicitat dintre les empreses si aquestes no poden mesurar l’estat d’ànim dels seus empleats i demanar-los què és el que els agrada més o menys? De quina manera eliminar el negativisme i el malestar si no es pot detectar de manera ràpida allò que genera infelicitat, per tal de poder actuar-hi en conseqüència?

A Happyforce sembla que hi han trobat una solució creant una plataforma que serveix per connectar les empreses amb els empleats i ajudar-los a establir una millor comunicació. Es tracta d’una aplicació mòbil gràcies a la qual tota la plantilla de l’empresa pot participar-hi de manera voluntària i anònima i expressar el seu estat d’ànim amb un panell de control que fa que empresaris, directius i treballadors puguin fer-ne un seguiment i anàlisi acurada del feedback que s’hi genera. Per fer servir aquesta app, els usuaris s’han de registrar, sense necessitat que aparegui el seu nom ni cap element d’identificació. Un cop feta aquesta passa, ja es poden començar a posar cares d’emoticones per expressar l’estat d’ànim -genial, bé, regular o malament-, de manera semblant als sistemes de votació que trobam a l’aeroport quan arribam o partim d’una terminal. Aquest mètode, considerat ràpid, directe i intuïtiu, permet mesurar la temperatura de felicitat de l’empresa gairebé al minut i fer-ne comparatives diàries, setmanals o mensuals. Així, i basant-se en el que ha votat la gent, l’empresa calcula un happiness index, que permet observar i comparar l’evolució de l’estat d’ànim gràcies a un gràfic de barres i, després, prendre solucions en cas que sigui necessari.

Addicionalment, l’empresa pot plantejar més preguntes o anuncis, igualment amb l’aplicació de Happyforce, sobre qualsevol cosa que estimi convenient: avaluacions de reunions de feina, vacances, horaris, pagues, màrqueting, esdeveniments, etc. Tots els empleats podran llegir-ne les respostes, sempre anònimes, que alhora podran jutjar amb un ‘m’agrada’ o ‘no m’agrada’, de manera molt semblant a com es a fa a les xarxes socials. “No es tracta d’un mur de lamentacions, sinó d’una eina que permet a les empreses entendre millor els seus empleats en el dia a dia”, puntualitza Daniel Castro, responsable de tecnologia de Happyforce i un dels tres socis de l’empresa, que treballa des de Palma. Els altres dos socis són Sergio Cancelo i Alex Rios, i estan repartits entre Barcelona i Madrid. L’empresa es va fundar el 2015 i ara mateix ja té una cinquantena de clients espanyols i de tot el món, entre els quals n’hi ha tres de Mallorca: les empreses Habitissimo, Som Hotels i Hotelbeds.

Una de les particularitats de l’aplicació és que tothom pot veure, en qualsevol moment, el que han escrit, votat o comentat els altres, tot i que aquests comentaris sempre sortiran de manera anònima i sense poder atribuir-se a cap usuari. L’aplicació la fan servir els treballadors a través dels seus dispositius mòbils quan vulguin o bé decidir no usar-la mai. Això sí, només es pot emprar, com a màxim, una vegada al dia, i l’empresa envia recordatoris per animar tothom a participar-hi de tant en tant.

Quan una empresa configura el seu compte, ja ho fa amb una pregunta que sol ser ‘Com estàs avui?’. A partir d’aquí, el redactat de les preguntes es pot anar ampliant o complicant per tractar qualsevol tema que l’empresa consideri d’interès, com per exemple: Estaries interessat a pagar la teva assegurança de salut des de la nòmina?, Com valoraries la darrera reunió trimestral?, L’organització de l’empresa és eficient?, Quina va ser la millor disfressa de la festa Halloween? (en el cas d’empreses que organitzen festes i esdeveniments per als empleats, com per exemple a Habitissimo).

Habitualment, les empreses acostumen a fer enquestes anuals sobre ‘clima laboral’ per tractar de copsar l’opinió dels treballaadors a través de l’e-mail. “Solen ser qüestionaris molt llargs, avorrits i difícils de respondre pels empleats i complicats de processar per la mateixa companyia -considera Castro-, i per això a Happyforce hem desenvolupat una aplicació per tal que la plantilla d’una empresa pugui expressar cada dia com se senten a través d’un sistema ràpid i fàcil amb quatre cares i, a més, addicionalment, deixar-hi un comentari”.

Prendre el pols a l’estat d’ànim de l’empresa suposa una sèrie d’avantatges: serveix per estar al dia de les demandes i necessitats dels empleats; incrementa la motivació i el rendiment de les persones; configura un entorn en el qual els empleats comproven que les seves opinions són preses en consideració, i fidelitza el talent dels treballadors reduint el percentatge de rotacions i promovent l’ employer branding des de dins l’empresa. “L’estat d’ànim dels empleats és molt important per tal que l’empresa sigui productiva -adverteix Castro- i és un valor afegit per aconseguir que els empleats no se’n vagin i tot funcioni millor”.

D’una opinió semblant és Lídia Nicolau, la Chief Happiness Officer d’Habitissimo, empresa client de Happyforce. Pensa que aquest tipus de sondejos són importants perquè serveixen per monitoritzar el personal amb informació diària i fiable. “Normalment la gent es gradua molt bé a l’hora de respondre aquestes enquestes de felicitat. Jo, aquest tipus d’eines, les trob molt profitoses perquè revelen l’opinió dels empleats, les queixes, els suggeriments i les felicitacions que es poden llegir a través dels seus comentaris. I és important saber l’opinió dels empleats perquè en més del 50% dels casos l’empresa hi té alguna cosa a veure. Nosaltres som una empresa tecnològica i tenim molt clar que un bon clima ajuda a mitigar les baixes laborals i l’absentisme”, diu Nicolau.

El responsable de tecnologia de Happyforce apunta que demanar l’opinió dels empleats de manera diària “implica un esforç també per als empresaris i directius, un canvi de xip i d’actitud. L’empresa hi ha d’estar involucrada des del primer moment”. En aquest mateix sentit, la responsable de felicitat d’Habitissimo argumenta que “hauríem de partir de la base que els directius s’han de preocupar per aconseguir que els seus empleats estiguin bé i aprofitar el feedback que els donen amb les seves opinions, encara que hi hagi crítiques cap a l’empresa”. De fet, tal com recorda Nicolau, Habitissimo disposa d’una plantilla de 250 treballadors i ha estat una de les empreses pioneres a les Balears en el desenvolupament de mesures innovadores per motivar l’estat d’ànim del seu personal amb activitats imaginatives i de caire molt divers.

A Happyforce col·laboren amb la Universitat de Dubai (Emirats Àrabs) per elaborar un model predictiu de l’absentisme laboral a les empreses. També han fet un estudi amb aquesta mateixa universitat per predir la rotació d’empleats. Aquest estudi conclou que els empleats que reben més comentaris i generen més interacció per part dels seus companys a través de l’aplicació de Happyforce són els que també empatitzen més amb els directius i tenen menys tendència a canviar d’empresa. Els que interactuen menys, en canvi, són més propensos a abandonar el lloc de feina. Happyforce també treballa en un altre projecte de Big Data d’anàlisi semàntica dels comentaris de l’aplicació per avaluar tendències i oferir-les a les empreses.