La força i la veu del veí, a la nostra butxaca

2GN i IFISC col·laboren en el disseny d’un xat intel·ligent per processar informació i posar-la al servei de comunitats locals i usuaris que necessitin intercanviar tasques i serveis

US IMAGINAU UN xat intel·ligent que ens suggereixi coses, que introdueixi millores en les nostres converses amb la resta d’usuaris o que ens guiï a l’hora de fer una transacció o prendre una decisió? Tal com si fos un assistent personal que ha pres la iniciativa, ell sol, per ajudar-nos a negociar, comprar, marcar pautes i escollir sempre la millor opció. Com si fos un curs accelerat d’economia o de màrqueting, però que no l’hem d’anar a contractar enlloc, sinó que ens l’ofereix gratuïtament la mateixa màquina, la que tots duim a la butxaca. Doncs no us ho imagineu, perquè això ja existeix, o gairebé!

ELS ALGORITMES D’INTEL·LIGÈNCIA artificial del Deep Learning (aprenentatge profund), el Bussiness Intelligent (intel·ligència empresarial) i el Machine Learning (aprenentatge automàtic) obriran un ventall enorme de noves possibilitats en la comunicació i la interacció entre usuaris, clients i membres d’una comunitat o d’una xarxa. Algunes empreses multinacionals ja han començat a fer servir aquesta tecnologia, com Facebook o Amazon, amb una finalitat lucrativa. A Mallorca hi ha una empresa, Two Good Neighbors (2GN), que pretén desenvolupar aquest tipus de sistemes amb una finalitat més de caire social. Per fer-ho, rebrà l’assessorament de l’Institut de Física Interdisciplinària i Sistemes Complexos (IFISC), un centre mixt del CSIC i la UIB, especialitzat en anàlisis de Big Data i processament d’informació. José Ramasco és investigador IFISC i explica que aquest institut va signar l’octubre de 2016 un conveni de col·laboració amb 2GN pel desenvolupament d’aquestes tecnologies. “L’IFISC està interessat a transferir coneixement i tecnologia a les start-up que vulguin proposar-nos coses com les que vol fer 2GN; esperam poder ajudar-los, veurem fins on podem arribar, comprovarem si funciona i, si és així, ajudarem a aplicar-ho”, promet Ramasco.

PERÒ, COM ES pot passar d’un codi bàsic al Deep Learning? Es tracta, en primer lloc, de dissenyar una aplicació amb totes les utilitats que necessitam i que estan vinculades a la intel·ligència artificial i computacional. Després arriba el moment d’elaborar les dades, que es projecten a través d’un algoritme amb el qual els dissenyadors de 2GN i l’IFISC pretenen crear un xat que, encara que sembli que “pensi” per ell mateix, en realitat l’únic que farà és guiar-nos en la comunicació i plantejar solucions per a les coses que no sabem fer, bé perquè no som experts en el tema o perquè no saben com expressar-nos en aquest tipus d’àmbits. Quantes vegades no hem quedat aturats o bloquejats davant de l’ordinador o amb el mòbil a la mà, sense saber com resoldre un problema i sense poder continuar, cosa que en determinades circumstàncies pot arribar a suposar un handicap important? I si la màquina ho pogués fer tot per nosaltres, o quasi tot?

A 2GN ESTAN convençuts de les bondats i les utilitats de la tecnologia, que pensen que cal posar al servei de les persones, i no al revés, per tal de fer-nos la vida més fàcil. Per això, en aquesta start-up mallorquina volen dissenyar un xat intel·ligent, en col·laboració amb l’IFISC, que ajudi les comunitats de veïns a comunicar-se millor i intercanviar feines, tasques i serveis, amb resultats molt més satisfactoris dels que ofereixen la majoria dels xats convencionals. No es tracta que les màquines substitueixin les persones, sinó de donar elements per poder arribar als acords més beneficiosos per a totes les parts. “Això les màquines ho saben fer de meravella, és a dir, arribar a un punt òptim i equitatiu de negociació, perquè el millor acord és aquell que sempre tira endavant”, argumenta amb convenciment Aitor Torres, que és el gerent de 2GN. El xat intel·ligent es dividirà en dues parts: una de destinada al text que compartim amb la resta d’usuaris i una altra amb les opcions proposades per l’aplicació. El xat filtrarà segons els nostres interessos, necessitats i proximitat, sempre potenciant el veïnatge.

AITOR TORRES TÉ una formació en matemàtiques, però està especialitzat en màrqueting tecnològic. Va posar en marxa l’empresa, a principi de 2016, que des de fa sis mesos ocupa un petit local de la incubadora d’empreses del Parc Bit. Two Good Neighbors (2GN), que literalment vol dir “dos bons veïns”, és, actualment, una aplicació que connecta persones, amb l’objectiu de “retornar el protagonisme” a la gent del barri: treballadors, residents i membres d’una comunitat local perquè tots en treguin, d’una manera o d’una altra, el seu màxim profit, oferint, realitzant o intercanviant feines, tasques i serveis remunerats.

L’APLICACIÓ, EN VERSIÓ Android i iOS, fins ara ha funcionat només en fase de proves, però justament a partir de la setmana que ve, després d’haver validat el seu model, 2GN en llança una versió oficial amb la intenció de comercialitzar-lo. “Bàsicament es tracta de tornar a utilitzar-nos els uns als altres, a través d’una aplicació que potencia les nostres habilitats, més enllà de la nostra professió habitual, per ajudar-nos mútuament i de manera col·laborativa; és com un banc del temps però millorat -puntualitza Torres-. L’aplicació de 2GN posa en contacte la gent perquè s’ajudin i negociïn ells mateixos el valor de les seves tasques. Nosaltres només fem d’intermediaris, els donam les eines perquè ells es connectin i arribin a uns acords”.

EL GERENT DE 2GN enumera alguns exemples representatius de persones que han fet servir l’aplicació per resoldre situacions o demandes concretes: cuidar els fills a canvi de doblers o a canvi d’una altra cosa; passejar el ca dels veïns; netejar la casa; cuinar per a diversos inquilins de l’immoble perquè tots puguin endur-se la seva carmanyola; arreglar una instal·lació elèctrica; ajudar a fer una mudança; pintar una paret; reformar la llar... Torres creu que “la línia que separa una necessitat d’un ajut social a la col·lectivitat és molt fina”. Potser és per això que, a partir del proper mes de març, 2GN crearà una fundació específica per ajudar i cuidar, de manera desinteressada, les persones dependents i malaltes amb la col·laboració dels veïns que vulguin dedicar-hi unes hores a la setmana. Un altre dels propòsits de l’start-up és potenciar el paper de la gent major i fer que se sentin més útils. “I si els donam una eina per inserir-los a la societat com el que són, és a dir, com a gent activa amb capacitat d’oferir un munt d’aportacions i habilitats?”, es demana Torres.

2GN PRETÉN ARRIBAR als cent mil usuaris al llarg de 2017 a tot Espanya, i més endavant a l’estranger, posant una “atenció especial a Balears”. La principal diferència respecte de la resta d’aplicacions és que als usuaris d’aquesta aplicació no els cal consultar perfils per cercar la millor opció per a les seves demandes. A 2GN s’encarreguen de fer-ho, cercant les solucions que millor s’adeqüin a les necessitats de cada cas i tenint en compte les votacions de les persones que ja han emprat l’aplicació. L’acord final, econòmic o “en espècies”, el tanquen privadament els usuaris a través d’un xat que 2GN ofereix als clients de manera gratuïta, igual que la descàrrega de l’aplicació. El model de negoci es fonamenta en la contractació de publicitat a altres empreses que posen els seus anuncis a través de la plataforma de Google.

ARA MATEIX A 2GN són sis persones en plantilla: dos enginyers, dos experts en màrqueting, una experta en comunicació i una altra d’especialitzada en temes socials. Tots ells convençuts que el model econòmic actual necessita “un canvi de xip” per tal que la gent es pugui dedicar a allò que realment li agrada, en lloc del que “hi ha mercat”. Els empleats de 2GN són joves i assegurem que se senten “compromesos” amb el futur. La revolució tecnològica ja és aquí i convé aprofitar-la “en positiu”. És, doncs, el moment d’actuar, i ells han decidit fer-ho,en l’àmbit local, i donant veu i vot a tots els veïns del barri.