Un lloc ‘especial’ per anar a practicar esport

Kinacu, una start-up ubicada al Parc Bit, presenta una aplicació amb un sistema en línia de gestió i reserva de pistes esportives que unifica clubs, entrenadors i esportistes

ELS AMANTS DEL pàdel ja poden reservar pista des de la pantalla del seu aparell mòbil, només amb un parell de clics, la que més els agradi, la que estigui més a prop de casa seva. També poden trobar un contrincant disposat a jugar amb ells a qualsevol hora. A partir d’ara, practicar determinats esports serà molt més fàcil gràcies a un sistema tecnològic intel·ligent i intuïtiu que oferirà la possibilitat de seleccionar pistes, saber si farà bon temps o no abans de fer la reserva (en el cas que la instal·lació sigui descoberta), trobar jugadors, fraccionar el pagament amb ells, observar l’evolució del nivell de joc de cada esportista i fer un rànquing, si es desitja, dels partits guanyats i perduts.

KINACU ÉS UN sistema tecnològic que vol revolucionar el món de les reserves esportives englobant totes les necessitats dels clubs esportius, els entrenadors i els jugadors. Es tracta de crear un ecosistema, un canal en línia, on el club pugui promocionar-se no només entre els seus usuaris més habituals, sinó també entre els que venen de fora, que potser estan de vacances o de viatge i els agradaria practicar un esport però saben ni on, ni com, ni quan, ni amb qui. Promocionar-se implica donar visibilitat, o sigui, que els usuaris sàpiguen on és el club esportiu del seu barri, de quines pistes disponibles disposa, l’horari, el preu i si hi ha algú més disposat a compartir la partida de pàdel, tennis, futbol, bàsquet, voleibol i bàdminton. Bàsicament, de moment aquests són els esports que es poden practicar a través de l’aplicació mòbil de Kinacu, però en vindran més. L’app només fa dos mesos que és al mercat però, en realitat, fa molt de temps que es gesta a la incubadora del Parc Bit, on aquesta start-up té la seu. L’objectiu és molt senzill: intentar que els clubs captin socis i facin noves reserves amb un sistema B2B que permet posar en contacte usuaris, ja siguin jugadors que cerquen pistes per practicar el seu esport favorit, entrenadors que necessiten eines per fer més fàcil la preparació de les seves classes o clubs disposats a oferir i llogar les seves instal·lacions.

S’HA ACABAT HAVER d’estar pendent de cridades a hores intempestives o consultar el Whatsapp a cada moment. A partir d’ara, els clubs que disposin de l’aplicació de Kinacu tindran un panell de control per rebre totes les reserves en temps real. D’aquesta manera, per exemple, un turista podrà aprofitar les seves vacances per jugar a tennis. Consultant l’app, trobarà les instal·lacions més properes al seu hotel, i esbrinarà si hi ha altres jugadors disponibles per fer la partida. Fins i tot hi ha la possibilitat de reptar un jugador aparentment ‘imbatible’, si és que aquest usuari s’ha preocupat de deixar el seu currículum esportiu i la seva llista de partits guanyats a l’aplicació.

A KINACU, ARA mateix, hi ha vuit persones que hi fan feina. Antoni Bestard n’és el fundador i gerent. Explica que el projecte dissenyat a la seva empresa ofereix un sistema de geolocalització per tal que els jugadors sàpiguen quines instal·lacions esportives tenen més a prop, amb informació amb temps real de l’estat de les seves pistes. Els clubs, d’altra banda, poden fer una recopilació de la seva facturació diària i de l’evolució de l’estat d’ocupació de les pistes amb gràfics per donar-ne a conèixer el rendiment. “Tot això permet als clubs fidelitzar jugadors i socis d’una manera molt fàcil i intuïtiva. Nosaltres els donam les eines per encapsular la informació del dia a dia, i ells traslladen aquestes dades als seus sistemes de comptabilitat per fer els balanços corresponents”, explica Bestard.

NOMÉS FA DOS mesos que Kinacu és al mercat, però ja hi ha 20 clubs que fan servir la seva aplicació. Per ara, tots són de Mallorca, municipals i privats, i tenen instal·lacions que disposen des de sis pistes o més. Però hi ha molt de camí per recórrer, i les possibilitats són gairebé infinites. Espanya disposa avui dia de 80.000 clubs esportius i a Kinacu estan segurs que si n’aconsegueixen 500 ja podran començar a rendibilitzar el seu negoci. A Balears esperen aconseguir-ne 100, de tots els esports possibles. En aquest sentit, Bestard diu que “la nostra idea és abraçar clubs no només de Mallorca, sinó també de la resta d’illes Balears i, després, de Catalunya, la resta d’Espanya i altres països. El projecte ha nascut a les Illes però tenim la vocació d’arribar a tot arreu. Per què no? Ho podem aconseguir, tenim una proposta innovadora i diferent; volem ser una barreja entre Booking i Facebook, és a dir, integrar les necessitats dels clubs en un sistema de gestió i reserves i unificar, alhora, totes les necessitats dels jugadors que volen practicar un esport en grup i no saben on anar ni amb qui”.

L’APP ES POT descarregar gratuïtament. Els clubs són els encarregats de gestionar la forma de pagament del lloguer de les pistes, que generalment es fa per mitjà de targeta de crèdit o amb un sistema de prepagament amb saldo acumulat que permet estalviar despeses si s’utilitzen les pistes més d’un vegada. Kinacu disposa d’un model de negoci amb tres modalitats diferents. La més usual és la seva plataforma, amb un manteniment de 50 euros mensuals per als clubs que facin servir l’aplicació. L’empresa també ofereix, als clubs que ho vulguin, la possibilitat d’incorporar la seva imatge corporativa dins l’aplicació i altres serveis personalitzats en funció de les necessitats. Finalment, hi ha l’opció que un club privat demani un sistema de servei ‘tancat’, només per als seus socis.

TOT I QUE l’app té molt poc rodatge, ja s’hi han començat a dissenyar millores tecnològiques, com ara un sistema que permet, en cas que la instal·lació sigui un poliesportiu, calcular la manera d’optimitzar al màxim l’espai disponible, aprofitant també les pistes que tenen poca ocupació en horaris menys habituals. El director de Kinacu argumenta que “al mercat hi ha moltes apps de clubs, perquè normalment cadascun vol tenir la seva, però fins ara no n’hi havia cap que pogués incloure tots els clubs que ho desitgin i de diferents esports. Els demanam una quota de 50 euros mensuals per al manteniment de l’aplicació, quan per a la majoria d’apps individualitzades es paga el triple. I el més important, els usuaris no han de pagar res per fer servir l’aplicació, només han de preocupar-se de cercar la pista i guanyar el joc”.

KINACU CERCA CAPITAL a través d’un inversor que li permeti expandir-se d’una manera ràpida i crear una xarxa comercial. De la feina de promoció se n’ocupa Maria Àngels Picornell, la ‘marketing manager’ de Kinacu, que explica que “el clubs estan responent majoritàriament bé i els agrada la nostra proposta perquè s’adonen de les avantatges que té: rendibilitat econòmica, menys feina i qualitat de vida (no haver d’estar pendent sempre del Whatsapp o el telèfon. També hi ha clubs -admet Picornell- que son més reticents a canviar la seva manera de treballar, pels hàbits adquirits, i introduir millores tecnològiques els suposa un esforç”.

KINACU HA ESTAT finalista dels premis SeedRocket del Banc de Sabadell i va arribar a la semifinal dels premis Emprenedor XXI de CaixaBank. Fa dues setmanes, va participar en el Mobile World Congress 2018 de Barcelona, que per a l’start-up va significar una gran experiència i una oportunitat per contrastar el seu model de negoci amb els d’altres emprenedors, amb projectes igualment innovadors i engrescadors. “No tot està inventat, nosaltres continuarem introduint millores tecnològiques. Per exemple, oferint un complement d’equipaments relacionats amb l’esport que es vulgui practicar. Volem que siguin els nostres clients, clubs i usuaris, qui ho proposin i ens diguin què podem millorar”, assenyala Bestard. L’empresa fa servir les xarxes socials com a forma de divulgació per donar a conèixer les característiques del sistema. Ho fa, sobretot, a través d’Instagram, Facebook i Twitter. També disposa d’un blog esportiu a la plataforma Kinacusports que funciona com un magazín o canal de divulgació en què s’ofereix informació de pràctiques esportives. En dialecte bolivià, Kinacu vol dir ‘un lloc especial’. “I un lloc especial per a nosaltres és un club, una instal·lació esportiva a l’abast der tots”, conclou Bestard.

Etiquetes