El mercat, punt d’encontre a la ciutat tecnològica i social

2GN proposa una aplicació al servei del veïnat per fomentar el consum del producte local i revitalitzar els barris amb un projecte innovador d’economia col·laborativa

Fer del veïnat l’autèntic protagonista de les ciutats, posant l’accent en les seves necessitats i habilitats, donant-li les eines tecnològiques necessàries per aconseguir implicar-lo i així revitalitzar el barri i fer-lo més habitable i amigable: tot això se cerca mitjançant un projecte innovador d’economia col·laborativa que posa els mercats municipals i locals com l’element principal i punt solidari d’encontre, dins una ciutat tecnològica i alhora social en la qual les persones tornin a ser el centre de tot.

Aquesta és la filosofia del Mercat 2GN, que s’acaba de posar en marxa i que després de només una setmana de rodatge ja ha aconseguit unes deu comandes diàries. Per ara, dona servei només dins el mercat municipal de Pere Garau de Palma i una zona perimetral d’uns 15 quilometres al voltant seu, però amb la intenció d’anar expandint ràpidament el radi d’actuació a mesura que el servei solidari es vagi coneixent, cada cop més, entre el veïnat de les distintes zones de Palma i d’altres poblacions de les Illes Balears. El projecte permet fomentar el consum de producte local i revitalitzar els barris a partir d’un dels seus punts neuràlgics més importants: el mercat municipal.

El mercat  2GN és una iniciativa que neix al Parc Bit a través d’un“moviment tecnològic i social” liderat per TwoGoodNeighbors (2GN), una empresa ubicada en aquest parc tecnològic convençuda de les bondats i les utilitats de la tecnologia, sempre que aquestes es posin al servei de les persones, i no al revés, per tal de fer-nos la vida més fàcil i més justa. Un manera d’aconseguir-ho és la plataforma de barri 2GN, una nova eina social a l’abast dels ciutadans en forma d’app gratuïta que connecta necessitats i habilitats als barris.

2GN ofereix la possibilitat de comprar al mercat de Pere Garau sense horaris o limitacions i rebent la compra al nostre domicili en menys de dues hores. Els productes locals frescos com fruita, verdura, carn, peix o xarcuteria són distribuïts mantenint la cadena de fred; es conserven, per tant, les qualitats nutritives pròpies de cada aliment. Tot, gràcies a un sistema de distribució que combina un equip professional per a llargues distàncies amb una xarxa de veïns que s’encarrega dels repartiments propers als mercats dels barris. Funciona a través de la pàgina www.mercado2gn.es, en la qual qualsevol usuari pot realitzar la compra en línia utilitzant diferents dispositius: web, mòbil, ipad, etc. Les comandes són ateses personalment pels professionals dels punts de venda del mercat de Pere Garau, que escullen sempre el millor producte, talment es tractàs d’una compra presencial.

Qualsevol veí la zona pot realitzar aquesta entrega i rebrà la remuneració pertinent a través del Crèdit 2GN, acumulable a l’app i que podrà utilitzar tant per consumir els serveis disponibles de l’aplicació (sol·licitar tasques als veïns, comprar al mercadet, etc.) com en alimentació al mercat. A més, cada veí pot acumular els seus guanys a l’app o sol·licitar l’ingrés de la quantitat acumulada al seu banc. Mercat 2GN ofereix també la possibilitat de realitzar microdonacions de dos euros a cada comanda, dirigits directament a la Fundació2GN Social, l’encarregada de facilitar l’accés i inserció laboral a col·lectius vulnerables: persones en exclusió social, dependents, amb malalties rares o cròniques, discapacitat, etc. a través de les desenes d’entitats sense ànim de lucre que participen en el projecte.

Hi ha dos tipus tipus de repartiment: el social i el solidari. El primer implica qualsevol veí del barri que tingui l’app de 2GN i que així podrà convertir-se en ‘repartidor’ per ajudar els altres. El segon correspon a persones contractades que pertanyen a distintes fundacions i entitats que col·laboren amb 2GN i que estan vinculades amb col·lectius vulnerables. La idea és crear un sistema de repartiment “social i solidari”, aplicable a qualsevol mercat municipal del món. La cofundadora i directora de comunicació de 2GN, Alba González, explica que el projecte implica “tenir moltes ganes de participació per part de la ciutadania; volem canviar el paradigma, que la gent no sigui un subjecte passiu i s’hi impliqui, per exemple accedint al producte local dels nostres mercats municipals, practicant microvoluntariat per ajudar els veïns i fent servir una eina tecnològica per estar assabentat de tot el que passa pel barri per connectar les necessitats i habilitats de les persones”.

Els perfils d'usuaris del Mercat 2GN són diversos. Per exemple, el de persones que, pel seu ritme de vida, no poden accedir al mercat municipal totes les vegades que voldrien, perquè no tenen temps, perquè no poden carregar amb tant de pes o simplement perquè viuen massa enfora del mercat. La solució per a totes elles és demanar-ho a través de l’app i un veí s’oferirà per ajudar, acompanyar o fer tota la compra segons l’encàrrec rebut. A 2GN també han desenvolupat una altra opció per tal que les persones no avesades a les noves tecnologies puguin fer les seves comandes per telèfon i trobar repartidors sense necessitat de l’app. Aquesta opció pot servir per ajudar les persones majors que sempre havien anat al mercat i que araja no hi poden anar, per raons d’edat, físiques o de salut.

Respecte del model de negoci, el gerent de 2GN, Aitor Torres, deixa molt clar que el rèdit que en treu l’empresa és mínim. “El que realment ens importa és que la gent canviï de model. Si retroalimentam el projecte amb un component local i social, llavors segur que haurà valgut la pena”, apunta. El Mercat 2GN ha arribat a la ciutat, segons admeten els seus gestors, per “plantar cara” a les multinacionals de distribució i a les grans superfícies comercials, com Amazon i Carrefour, amb una aposta forta per revitalitzar els barris i els mercats municipals mitjançant un projecte de barri que fomenta el producte local.

El mercat 2GN funciona sense necessitar de ‘tocar’ diners. La persona que fa la comanda del servei paga amb la seva targeta de crèdit, amb tres euros de compensació per al veí repartidor si el transport es fa a peu, i cinc euros si ho fa en bicicleta. Les comandes que impliquen llarga distància queden assignades al transport professional a través de diverses entitats col·laboradores. Les compensacions es fan a través del crèdit 2GN, un sistema de pagament ja previst a l’app. Totes les reserves es materialitzen a través de la web del Mercat 2GN abans esmentada, amb les corresponents observacions en el cas que vulguem una comanda més personalitzada.

Torres expressa el seu desig que, gràcies a aquest projecte, “totes les persones mengin millor”. Explica que “de moment només ens centram en mercats, però més endavant estudiarem si podem obrir el sistema a altres tipus d’establiments i expandir el servei per exemple amb reparacions de béns de consum i altres productes per tractar de lluitar contra el consumisme massiu, que al final no fa altra cosa que malmetre el medi ambient. El que feim nosaltres -emfatitza el gerent de 2GN- és fomentar l’economia social col·laborativa duita al màxim nivell tecnològic”. L’app solidària només fa una setmana que està en funcionament, però l’objectiu és aconseguir unes 50 compres diàries a cada mercat, afegeix.

Hi ha més projectes previstos, i alguns es materialitzaran els propers mesos, com la Cafeteria 2GN, una cantina ubicada als mateixos locals del Parc Bit on l’empresa comparteix espai amb Wireless DNA i Meteoclim, i que donarà servei als empleats oferint productes locals i de mercat. “Haurem de cuidar la gent que cuida d’Alma”, diu Torres amb un somriure. Tal com va avançar l’Emprenem en l’edició del 24 de desembre passat, Alma serà com un motor d’intel·ligència artificial que s’està construint per donar sortida a tota una sèrie de projectes conjunts impulsats des de 2GN, Wireless DNA i Meteoclim.

Les tres empreses han decidit unificar esforços per solucionar els ‘problemes’ de les ciutats en temps real, però tenint cura de les persones. Alma serà una realitat abans de la propera tardor i funcionarà com una mena de centre de control amb alta computació per saber el que ocorre en el nostre entorn, sempre al servei de la societat, per exemple per donar intel·ligència a les ciutats, analitzar si hi ha molt de trànsit en una zona, adaptar determinades activitats en funció de la meteorologia o dirimir si el consum energètic d’un poble és racional per tal que les administracions avaluïn si cal o no una actuació concreta, però sempre anticipant-se abans que es produeixi un problema. “Alma no serà un robot que pensi per nosaltres, sinó una ànima tecnològica i social al servei dels ciutadans per millorar la vida dels altres gràcies a la tecnologia”, conclou el gerent de 2GN.

Etiquetes