El ruc silenciós que es mou amb criteris de sostenibilitat

L’empresa Urban Drivestyle Mallorca espera poder fabricar entre mil i dues mil unitats de bicicletes elèctriques a l’any, produïdes íntegrament a l’illa

ELS SEUS CREADORS li han posat el nom de moke (ruc) perquè és una màquina molt bàsica que serveix per a tot, i s’ho carrega tot, capaç de portar els seus propietaris a qualsevol lloc: a la feina, a la universitat, a comprar o a passejar. El moke és obstinat, robust, fort, resistent, però amb estil. Basta deixar-lo a la porta, sempre queda esperant, amb una bateria que es bloqueja amb les claus perquè ningú no se l’emporti. És un ruc, però és tecnològic. Incorpora un port USB per carregar el mòbil o una tablet i fins i tot disposa d’un dispositiu opcional de rastreig amb GPS en el cas que moke es perdi accidentalment. De moment, només hi ha una desena de rucs elèctrics circulant pels carrers de Palma, però més de 50 compradors esperen impacients poder domesticar-los en les properes setmanes i contribuir així al foment d’un nou estil de vida basat en la mobilitat elèctrica, la reducció de cotxes i l’absència de contaminació a les zones urbanes.

AIXÍ HO DEFENSEN des d’Urban Drivestyle Mallorca, una empresa ubicada al centre de Palma que ha llançat una campanya de crowdfunding a través de la plataforma Indiegogo i que en només una setmana ha recaptat 74.000 euros, tot i que inicialment s’havia proposat arribar a 25.000 euros en el termini màxim d’un mes. A l’empresa volien vendre cent bicicletes elèctriques en el decurs de quatre setmanes, però en només set dies ja se n’han aparaulat cinquanta. “La nostra intenció era posar a prova el mercat, temptejar la reacció dels mallorquins envers un producte tan innovador i observar el comportament de la gent a través d’internet. Els resultats han superat totes les nostres expectatives, ha estat un èxit rotund”, assegura amb satisfacció Ossian Vogel, gerent d’Urban Drivestyle Mallorca.

AQUEST EMPRESARI ALEMANY, que viu entre Suïssa i Mallorca, explica que la idea de fabricar una bicicleta elèctrica va sorgir d’una reflexió personal en adonar-se, amb molt de disgust, dels efectes contaminants i la repercussió que està causant sobre la qualitat de vida l’altíssima densitat de cotxes que pateix Mallorca i particularment Palma, “amb uns carrers i places on els vehicles, malauradament, han substituït les persones”, es lamenta Ossian Vogel. Així doncs, i després de pensar-ho bé, es va decidir a posar-hi remei i fer alguna cosa per tractar d’invertir aquesta tendència. Amb la complicitat del seu soci, Thorsten Schoof, fa sis mesos va obrir una botiga al carrer Sant Francesc de Palma, especialitzada en la venda i lloguer de bicicletes, principalment d’estil vintage.

PERÒ CALIA ANAR més enllà, encoratjats pel convenciment que Mallorca disposa de les millors condicions per desenvolupar nous i revolucionaris conceptes de mobilitat elèctrica: pràcticament, tots els dies de l’any són assolellats, hi ha bells paisatges i, a més, es disposa d’una superfície abastable en vehicle elèctric, ja que les distàncies són relativament curtes. Per això, Ossian Vogel i Thorsten Schoof van idear una bicicleta elèctrica, la moke, que esperen que serveixi d’esperó i remogui la consciència ecològica de molta gent disposada a aparcar el cotxe, l’estrès i esquivar els embossos, la contaminació acústica i els fums. A Urban Drivestyle Mallorca estan absolutament convençuts que la nostra illa és l’únic lloc d’Europa on la mobilitat amb bicicleta elèctrica podria arribar a funcionar de manera satisfactòria i generalitzada. Això sí, abans caldria renovar i adequar els carrils bici, “perquè n’hi ha pocs i els que existeixen són molt perillosos”, considera Ossian Vogel.

L’IMPULS DE L’ECOLOGIA, la sostenibilitat i la mobilitat neta no són els únics trets característics d’aquesta singular empresa, ja que Urban Drivestyle Mallorca també defensa i promou altres valors de caire social, com l’economia col·laborativa, l’intercanvi i el foment dels productes i de l’ocupació en l’àmbit local. “Nosaltres som una empresa jove que vol fer coses a Mallorca, trobar arrels en el nostre entorn; no ens agradaria haver d’importar de l’estranger, sinó produir a l’illa i generar feina aquí mateix. Sabem que serà molt difícil, però ho estam intentant i volem fer tota la producció de la bicicleta elèctrica aquí, a Mallorca; l’únic que necessitam és tenir prou llibertat per fer-ho”, hi insisteix Ossian Vogel. L’objectiu de l’empresa és produir entre mil i dues mil mokes cada any, totes fabricades a una nau, probablement a un polígon industrial dels afores de Palma, amb la col·laboració de diversos subministradors locals que els facilitaran el material i amb una cadena de muntatge que requerirà la contractació de personal i que, per tant, implicarà la creació de llocs de feina.

ARA MATEIX ELS rucs tenen un preu especial de 2.000 euros en les cent primeres unitats, però més endavant cada màquina costarà prop de 3.000 euros. Ossian Vogel argumenta que és un “bon preu”, tenint en compte les prestacions i els equipaments de les bicicletes, que recorda que també es poden llogar per dies, a 35 euros la jornada. Les bateries del moke es carreguen a casa en poques hores i el sistema permet doblar l’autonomia -d’uns 40 quilòmetres- amb un paquet de bateries dobles i una velocitat màxima que arriba als 25 km/h. L’aparell pesa 26 quilograms i disposa de sis marxes quan només funciona com una bicicleta i de tres marxes quan va amb motor elèctric, que oscil·la de 350 W a 1.000 W. Les mokes estan sotmeses a estrictes controls de qualitat i es venen en set colors diferents: negre, blanc, gris, verd, taronja, color d’arena i estil camuflatge militar. Totes tenen doble seient i, a més, se li poden posar accessoris com cadiretes per a infants, cistelles per pujar-hi cans o remolcs per transportar càrrega. De fet, Urban Drivestyle Mallorca ja ha tancat un acord de col·laboració amb Pep Lemon perquè ells facin les seves entregues de begudes amb una moke amb remolc. “Volem donar suport als empresaris i als emprenedors d’aquí i la moke serà una màquina ideal per fer-ho, amb moltes opcions i versions possibles, segons les necessitats de cada client”, apunta Ossian Vogel.

EL PERFIL DELS compradors són de tot tipus: joves i grans, però convençuts sempre que la moke representa una oportunitat i una alternativa diferent de transport per portar els nins a l’escola, per anar a la feina, a la universitat o a la platja. Noa és una jove universitària que es va comprar la bicicleta elèctrica fa només una setmana. Des de llavors diu que ha aparcat el seu BMW al garatge i s’ha oblidat totalment del cotxe. “Estic encantada, perquè ara duc el meu ca sempre amb mi, dins del cistell. A més, no cal matricular el vehicle, ni portar casc a dintre de les zones urbanes, puc emprar els carrils bici, ja que no és una motocicleta, i les seves rodes tan gruixudes permeten anar per tots els llocs. El far davanter és gros i fa molta llum, i el millor i més impactant de tot és que aquest nou vehicle no gasta benzina, ni contamina, ni fa renoul”, explica la jove estudiant davant d’un establiment, a la plaça Sant Francesc de Palma, on ha deixat la moke. Mentre ens explica tots aquests avantatges i es pren una cervesa en companyia dels seus amics, el ruc l’espera pacientment, aturat a la porta, disposat a anar allà on calgui, sempre que la seva propietària el mantingui carregat d’electricitat, de bon ambient i de bons propòsits de sostenibilitat.