‘Copy & paste’

El prestigiós diari britànic The Times ha anunciat que deixarà de publicar notícies en temps real a la web i que només l’actualitzarà tres cops al dia entre setmana i dos en cap de setmana.

La decisió no té res a veure amb el fet de reduir plantilla, horaris, despeses o sous. No és una decisió reactiva, sinó proactiva. El director del rotatiu ha explicat que aposten per profunditat abans que per immediatesa. En lloc de bombardejar els lectors amb un titular rere l’altre, miraran de donar sentit al que passa al món. Ens ve a dir: “M’és igual si faig tard o sóc el darrer a explicar les coses; ara bé, quan ho expliqui seré el que ho faré millor”.

És sempre estimulant veure algú, una persona o una empresa, que s’atura i es pregunta: on vull anar?, què vull ser?

Als negocis i a la vida en general sovint se’ns encomana la síndrome de Vicente: “ Voy donde va la gente ”. La por a ser diferent o la seguretat del grup són alguns dels motius del mimetisme.

El meu bon amic Xavier Gabriel, emprenedor i home fet a ell mateix que va començar com a grum (noi dels encàrrecs) en una oficina bancària de Lleida, ha arribat a facturar 60 milions d’euros anuals en 90 metres quadrats a Sort i amb cinc treballadors. Sempre explica que el seu èxit és agafar el camí més llarg per on no passa ningú. Es tracta d’escoltar la gent per després fer el contrari, em va dir un dia. “Què és innovar?”, li van preguntar una vegada a Ferran Adrià. “Innovar és no copiar”, va respondre.

És una bona notícia que una empresa com The Times hagi decidit deixar de copiar, no només a la resta de diaris anglesos sinó també que hagi decidit deixar de fer copy & paste de notícies d’agència, que són totes iguals.