SOS MAGALUF (No els deixem enfonsar-nos)

Avui no toca parlar de la meva història familiar, la que em lliga sentimentalment a Magaluf des que, de petit, acompanyava mon pare a visitar els hotels en els quals famílies i parelles de tot Europa estiuejaven orgullosament, davant l'illa de la Porrassa i una de les platges més belles del sud-oest de Mallorca.

Tampoc toca tornar a relatar-los el projecte de reconversió que des de fa tres anys impulsam amb el Govern balear i l'Ajuntament de Calvià amb la denominació de 'Calvià Beach', en el marc del qual hem renovat quatre hotels i invertit més de 80 milions d'euros. Un projecte actualment en la seva 3a fase, que ha de ser seguida de les fases 4a i 5a, i que atraurà més inversió, millora de l'oferta i equipaments, i que crearà ocupació.

Avui no toca parlar com a família, ni com a empresa: avui toca parlar com la destinació turística que som i que hem de cuidar entre tots, perquè no és el compte de resultats dels hotelers l'únic que pateix pel seu deteriorament, sinó tota una societat, que es veurà arrossegada a un cercle viciós de menys feina, temporades més curtes, menor o nul·la rendibilitat i inversió, menor salubritat i seguretat, pèrdua de la reputació i, finalment, abandó de l'esperança en un futur més pròsper.

Magaluf cada vegada és 'menys' Punta Balena, com molts demostram amb fets, en forma d'hotels extraordinaris i alternatives d'oci de qualitat, atraient un altre tipus de clientela, que paga i que exigeix, fent una promoció també de qualitat, i amb suport de la inversió pública, que en uns mesos haurà transformat la segona línia de platja en un espectacular passeig per a vianants. Com el mateix 'Financial Times' destacava fa una setmana en el reportatge titulat 'Magaluf Repackaged' (un nou embolcall per a Magaluf) veient els nous hotels, barets i locals de qualitat i amb marca que proliferen a la destinació, i el seu entorn i natura privilegiats, parlar de reconversió i d'un altre futur per a Magaluf no és, en absolut, forassenyat.

Però aquesta mínima porció de Magaluf que ocupa el carrer Punta Balena, que en metres quadrats no representa ni el seu 5%, i amb una aportació de riquesa insignificant en el conjunt, s'entesta cada temporada a arrossegar la nostra reputació, la nostra imatge, els nostres negocis i, fins i tot, la nostra convivència pel fang més repugnant. Excessos d'alcohol, sexe i drogues que en la societat digital es converteixen en 'trending topics' tan suggerents com 'Mamading en Magaluf', 'Balconing en Magaluf' o 'Shagaluf', i que converteixen aquesta destinació, als ulls del món sencer, en el paradigma del turisme més detestable, brut i insà.

Crec que amb els darrers escàndols, amb empreses que promocionen pràctiques denigrants per a les dones com les fel·lacions a canvi de beguda, s'ha 'tocat fons'. És l'hora de dir molt fort que no volem aquest turisme, que no ens compensa. Que si 'això' s'ha convertit en el nínxol de mercat elegit per una sèrie d'empresaris per passar una temporada més a costa del perjudici de tothom, poden endur-se el seu nínxol i el seu patètic 'expertise' a una altra banda. Que quedin els que vulguin fer feina per un model sostenible i de futur. Fins i tot podríem decidir per votació popular que poden endur-se també el nom del carrer, una marca que tant han rebutjat.


Escrit per Gabriel Escarrer Jaume, vicepresident i CEO de Meliá Hotels International