RACONS: MOLLET DEL VALLÈS
Efímers 29/08/2014

Simeó Rabasa

La simplicitat d’aquella SRS va forjar un estil i una manera de fer

i
Genís Sinca
3 min

M’ha fet gràcia descobrir que la mítica marca de motos Derbi vingués de Derivados de la Bicicleta. I, de fet, el fundador de Derbi, Simeó Rabasa i Singla, va començar a muntar el llegendari imperi de motor vallenc gràcies a l’èxit de la SRS, sigla del seu nom, el 1949. Aquesta màquina el Sr. Rabasa va fabricar-la a partir del negoci de bicicletes que ja tenia, però sobretot era conseqüència d’un canvi important en el negoci que Rabasa i els seus germans havien muntat als anys 40 a Mollet del Vallès. Van decidir afegir un petit motor al quadre d’una bicicleta: acabaven de posar la primera pedra de la famosa marca Derbi. Encara més, la SRS va ser el giny culpable d’una febre i d’una història única que, al cap de les dècades, ha fet que hàgim vist i veiem a dalt dels podis internacionals, en les tres categories de motos, pilots com Márquez, Pedrosa, Sito Pons, Crivillé, Garriga, Cardús, i un llarg etcètera que es remunta a la tradició i els èxits increïbles que als anys 60 i 70 aconseguia Derbi en els mundials de motos.

I amb pocs mitjans. La simplicitat d’aquella SRS va forjar un estil i una manera de fer. La senzillesa, mirar de fer les coses fàcils, també és una forma d’èxit. Hi ha una anècdota fantàstica que ho explica i ho resumeix tot. Els Rabasa van muntar Derbi sobre la base d’una filosofia empresarial ben especial i curiosa, que es resumia en les tres T, com proclamava Simeó Rabasa: treball, treball, i treball. Una temporada, la marca japonesa Honda, amb un pressupost de competició altíssim, va voler fitxar l’enginyer de Derbi, però no el va trobar. No existia! La clau de l’èxit de Derbi era la feina d’equip; la il·lusió d’un gran nombre de professionals que treballaven de valent, tant a la fàbrica com als circuits. A Derbi hi havia gent pràctica. A la mateixa taula s’hi asseien un encarregat, un fonedor, un xispes, un xapista, i així s’havien guanyat tantíssims mundials. Una de les persones clau de l’èxit era un germà de Simeó Rabasa, Papitu Rabasa, un boig de la competició, i Francesc Tombas, el mag de la Derbi, que li deien.

El 1949, l’equip de Simeó Rabasa havia aconseguit dissenyar aquell primer velomotor i començar la producció en sèrie: la famosa SRS era una motoreta sobretot senzilla, però molt efectiva. Aquesta moto va provocar un canvi d’estratègia important en la marca i també que tothom conegués la SRS amb el sobrenom de Se Rompe Sola. L’any següent, el 1950, Rabasa s’assabenta que a Barcelona hi havia circulant una Jawa, una de les grans marques del moment, una moto txeca. Un cop localitzat el propietari, l’hi va comprar. Aquella moto, desmuntada peça a peça, va servir de base per al disseny i la fabricació de la Derbi 250, la seva primera moto, que van llançar al mercat el 1950. Acabava de néixer, ara sí, la marca Derbi, amb una màquina que era autènticament una moto. Simeó Rabasa, malgrat tot, sempre demanava que no s’oblidés mai que tot tenia un començament, un secret, que era el que s’amagava en el nom de Derbi. Encara avui, en algunes cases de Mollet, sota les escales, s’hi pot trobar gent que encara té els torns i les eines que els avis, veïns del poble, feien servir per ajudar els germans Rabasa a fabricar peces per a les seves motocicletes. De la mateixa manera, Rabasa va tenir la idea de construir un casal d’avis a Mollet el 1964; el mateix local on ara, a més de les plaques commemoratives i referències familiars, la sala principal està presidida per la moto amb què Jorge Martínez Aspar va guanyar el Campionat del Món de motociclisme de 125 cc.

Però, a mi, el que més m’agrada d’aquesta història, a banda de la gran fàbrica Derbi establerta a Martorelles, que tenia un circuit de proves, segueix sent la història humana que envolta la marca. Nascut als Prats de Rei el 1901, poca gent sap que Simeó Rabasa havia anat a parar a Mollet del Vallès perquè el seu pare, Andreu Rabasa, era mosso d’esquadra. L’havien traslladat a Mollet per mèrits de feina. I aquí va començar tot.

stats