Misc 31/07/2019

“La Carme pinta la guerra per fer la pau”

La campanya pictòrica ‘Why?’ de Carme Solé Vendrell, una reivindicació dels drets dels infants, compleix 5 anys

i
Ignasi Aragay
3 min
Carme Solé Vendrell, que avui compleix 75 anys, al seu estudi de l’Eixamble barceloní.

“Aquest present caòtic mundial, i també català, m’afecta, em pesa. Em dona una mena de consciència de tristesa, potser això també es reflecteix en els rostres dels infants que pinto”. Carme Solé Vendrell (Barcelona, 1944) acaba de celebrar 50 anys de trajectòria artística, ella en fa avui 75 i la seva campanya Why? en farà 5 el 10 de setembre vinent. Tres aniversaris paral·lels, el d’una artista que es va dedicar durant dècades a il·lustrar llibres d’infants, el d’una dona plenament activa i el d’una pintora que ha agafat els infants refugiats, víctimes de les guerres i de la fam, com a leitmotiv de la seva obra i els ha penjat als balcons de les cases i a les sales d’exposicions.

“La Carme pinta la guerra per fer la pau”, li va dir un dia un nen de 3 anys. És potser el millor elogi que li han fet aquest últim lustre. A vegades costa commoure la mirada dels adults. Per què? Why? “Culturalment, des de la matança dels innocents de la Bíblia, continuem fent el mateix. Els infants continuen vivint a tot el món situacions molt bèsties. Un nadó és un tros de cel a la Terra, ¿qui pot fer-li mal? Com podem anar a parar a aquesta violència? Com podem deixar que s’ofeguin infants desvalguts al Mediterrani?”

A partir d’aquestes reflexions, Carme Solé Vendrell va començar a buscar rostres de nens i nenes i a reflectir el seu desemparament damunt la tela. Ja feia temps que havia anat passant de la il·lustració infantil a la pintura, per sentir-se més lliure, per treballar menys sobre encàrrec, per reinventar-se com a creadora. La mirada dels infants la va continuar captivant. El cantautor, amic i col·laborador Jaume Escala li va descobrir el text de Bertolt Brecht La croada dels nens, un poema narratiu que relata com nens jueus, polonesos i alemanys inicien en un poble de Polònia, durant la Segona Guerra Mundial, un viatge per buscar refugi. És com si aquest viatge encara durés, ramificat en infants de tot el món. El “per què?” retòric de la Carme no té resposta.

Milers de barcelonins no van poder evitar els ulls massa adults, cansats i fondos dels 60 infants del mural que l’any passat, durant mesos, va estar penjat de la façana de Diagonal del Palau Robert, que va acollir l’exposició Why? Ara una versió renovada de la mostra ha viatjat fins a Ripoll, a la cèntrica església de Sant Pere. Els protagonistes absoluts tornen a ser els infants víctimes de la injustícia, costa sostenir-los la mirada trista, que potser en part també és la de Carme Solé Vendrell: “Soc pintora perquè la meva mare es va morir quan jo tenia 9 anys, cosa que sempre m’ha marcat. Ella sempre deia que volia que aprengués a dibuixar; per això, pensant en ella, em vaig matricular a la Massana. Si no, segurament m’hauria dedicat al teatre, que era l’ambient que m’envoltava a Horta”, on en feia de manera amateur amb Lluís Pascual, Joan Font, Favià Puigserver...

El projecte Why? arriba viu a aquest 2019, coincidint amb el 30è aniversari de la Convenció dels Drets dels Infants i el centenari de Safe the Children, organització fundada després de la Primera Guerra Mundial per Englantyne Jebb. La idea és que l’exposició continuï rodant per pobles i ciutats. “Té una gran força pedagògica”, reivindica la Carme, que des del seu estudi de l’Eixample continua treballant les mirades perdudes de nens i nenes de tot arreu a la recerca del món millor.

De García Márquez a Espriu

Il·lustradora única dels contes de Gabriel García Márquez, el seu traç també ha seduït, entre d’altres, Martí i Pol, Pere Calders i un Espriu que el 1982 ja la va advertir, després que ella comencés a rebre premis: “Prepari’s, aquest país no perdona l’èxit”. Sigui com sigui, els favors del públic no l’han deixat d’acompanyar, a través d’editorials catalanes i estrangeres. I amb obres d’impacte popular com la geganta Laia de Barcelona i l’escultura La més petita de totes, encarregada per la Generalitat com a continuació del nen creat per Miquel Paredes el 1937, durant la Guerra Civil, també per encàrrec del govern català. Multipremiada, versàtil i compromesa, Carme Solé Vendrell manté el seu dinamisme creatiu: “Quan no pinto, no em sento bé”. El seu últim llibre il·lustrat, Què ens fa feliços (Vicens Vives Kids), amb text de Marie-Agnès Gaudrat, ha triomfat a França, i ara en prepara de nous, un dels quals encarregat per Planeta a partir del testimoni d’un nen de 10 anys que des dels 5 té càncer. I, naturalment, continua empenyent el projecte Why? com l’expressió de la seva mirada del món. “La infància és el futur, i l’educació i la cultura són la base de tot, per això em sap tant greu que a Catalunya, un país tan ple de talent cultural i educatiu, tanta gent creativa hagi de treballar en una situació de precarietat”, denuncia.

stats