OPERACIÓ EMPRESARIAL
Misc 23/07/2013

Abertis es ven els aeroports de Belfast i Estocolm

L'operació, de 284 milions, també inclou actius als EUA

i
Ignasi Pujol
2 min

Barcelona.Abertis va anunciar ahir la primera gran desinversió en el negoci dels aeroports, que ha venut per concentrar-se en autopistes i telecomunicacions. El grup d'infraestructures participat per CaixaBank (23%), OHL (19%) i la firma britànica de capital risc CVC (16%) ha tancat la venda dels aeroports de Belfast (Irlanda), Estocolm-Skavsta (Suècia) i diversos actius als Estats Units al fons nord-americà ADC & HAS Airports.

L'operació l'ha realitzat TBI, l'operador aeroportuari participat per Abertis en un 90% i per Aena en un 10%. El comprador, un fons especialitzat en aeroports i amb seu a Houston (Texas), pagarà 284 milions d'euros en efectiu, que els accionistes de TBI es repartiran en part proporcional. És a dir, Abertis cobrarà 255,6 milions i Aena, els 28,4 milions restants.

ADC & HAS Airports ha comprat Belfast, Skavsta (feu de Ryanair, que hi controla el 90% del trànsit), les concessions de terminal de l'aeroport d'Orlando Sanford (Florida) i el negoci de gestió aeroportuària de TBI als EUA, que inclou contractes de gestió total o parcial en cinc aeroports (Hartsfield - Jackson Atlanta International, Bob Hope, Middle Georgia Regional, Macon Downtown i Raleigh-Durham).

La contribució esperada d'aquests negocis al compte de resultats d'Abertis el 2013 hauria estat de 78 milions d'euros d'ingressos, segons va comunicar la companyia a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

L'operació, assessorada per les firmes AZ Capital i Citi, està subjecta a l'autorització de les autoritats locals en el cas de Belfast i Skavsta. Pel que fa als actius nord-americans, la venda està subjecta a l'autorització de les autoritats de competència, així com a la no oposició del Committee on Foreign Investment in the United States.

Amb tot, l'operació s'emmarca en l'estratègia d'Abertis de concentrar-se en els negocis més rendibles i que poden impulsar el creixement del grup. I aquests negocis són les autopistes -el negoci embrionari d'Abertis- i les telecomunicacions.

Per això Abertis ja va abordar fa dos anys la segregació de les divisions d'aparcaments i logística en la nova Saba, i ara aborda la venda de la cartera d'aeroports. La màxima prioritat estratègica del grup en aquesta activitat era obtenir la gestió de l'aeroport del Prat, i per això es va presentar a la privatització impulsada per l'anterior executiu socialista. Però la marxa enrere del PP en arribar a la Moncloa van sepultar l'ambició del grup català.

Al març Abertis ja va tancar una primera operació en aeroports: la venda de l'aeroport de Cardiff al govern de Gal·les per 61 milions d'euros. El grup presidit per Salvador Alemany també ha encetat negociacions per vendre l'aeroport londinenc de Luton a Aena i l'asseguradora francesa AXA, una operació que es podria tancar per 400 milions d'euros. L'altre gran actiu d'Abertis en aeroports és la participació al Grupo Aeroportuario del Pacífico (GAP), el màxim operador privat de Mèxic.

Prioritats estratègiques

Abertis destinarà els recursos obtinguts a la reducció del deute (de 13.753 milions d'euros a finals del primer trimestre) i a noves operacions. Les prioritats del grup són el mercat nord-americà de carreteres i, en el negoci de les telecomunicacions, consolidar-se en l'operador de satèl·lits Hispasat i guanyar pes en el negoci de les torres de telefonia.

La companyia espera des de fa anys que els Estats Units comencin a privatitzar autopistes, tot i que ara també està pendent de comprar actius ja gestionats per altres empreses en aquell país.

En telecomunicacions, preveu tancar aviat la compra d'un 20% addicional d'Hispasat i incorporar noves torres de telefonia. En aquest àmbit negocia amb Telefónica i Yoigo el traspàs d'actius a Espanya.

stats