Misc 20/02/2013

Baixes passions a les altures

i
Ignasi Pujol
1 min

Pocs dies abans de la fallida de Spanair, el president d'Iberia, Antonio Vázquez, va sentenciar: "Spanair no té futur". Fa tres mesos, el conseller delegat d'Iberia, Rafael Sánchez-Lozano, apuntava que "Espanya no dóna per mantenir una línia aèria gran". Aplanava així el camí per justificar els 3.807 acomiadaments que la direcció ha plantejat ara als sindicats i que han motivat la vaga actual. Iberia acumula unes pèrdues de 1.112 milions d'euros entre el 2008 i el 2012, una xifra que contrasta amb els 442 milions perduts per Spanair en mans catalanes (2009-2011). El que és cert és que la intervenció d'Iberia -a través de Vueling- atiant la por a una sanció a Qatar Airways si comprava Spanair va ser la pedra de toc del tancament de l'aerolínia, tal com va admetre el conseller delegat qatarià, Akbar al-Baker, en la seva declaració a Brussel·les. Aviat Qatar es convertirà en soci d'Iberia a l'aliança Oneworld. L'Estat va injectar 1.362 milions d'euros a Iberia només entre el 1991 i el 1999, abans de privatitzar-la. Ara en torna a ser el primer accionista, amb el 15% d'IAG.

stats