29/01/2013

British i Iberia cediran a Vueling bona part dels seus vols europeus

3 min
LIDERATGE ENCARA MÉS GRAN
 Vueling és el principal operador de l'aeroport del Prat, amb el doble de passatgers que el seu immediat competidor, el gegant irlandès del baix cost Ryanair.  Les noves rutes d'IAG encara farien més gran aquesta escletxa.

BARCELONA.International Airlines Group (IAG), l'aliança aèria nascuda fa dos anys de la unió de British Airways i Iberia, necessita imperiosament reduir la seva estructura de costos, especialment llastada per les elevades pèrdues de l'exmonopoli espanyol. Durant els nou primers mesos del 2012, Iberia va perdre 262 milions d'euros, mentre que British en va guanyar 286. IAG preveia acabar l'any amb uns números vermells de 120 milions per la "debilitat continuada d'Iberia".

En aquest context entra en joc l'opa formulada sobre el 100% de Vueling, la companyia de baix cost amb base a Barcelona de la qual Iberia controla el 46%. IAG va anunciar al novembre l'opa sobre l'aerolínia presidida per Josep Piqué, que implicaria pagar 113 milions d'euros per controlar el 100% del capital de la companyia.

A poc a poc es van coneixent més detalls dels plans per a Vueling si prospera l'opa. IAG planeja traspassar a Vueling algunes de les seves rutes de radi curt i mitjà, segons va publicar ahir el rotatiu britànic Financial Times citant dues fonts coneixedores dels plans del grup.

Aquesta operació permetria a British i Iberia concentrar-se en els vols de llarg radi, que són més rendibles. En canvi, si es confirmés, no faria més que ratificar el creixement experimentat per Vueling durant els últims anys.

La companyia dirigida per Alex Cruz va registrar l'any passat un increment de passatgers del 20%, fins als 14,8 milions d'usuaris. A Barcelona, el seu feu principal, va transportar 10,48 milions de viatgers, més del doble que la segona operadora, Ryanair (5,19 milions de passatgers).

Competència ferotge

Les rutes de radi curt i mitjà són des de l'inici de la crisi el principal maldecap de les companyies aèries, ja que és en aquest segment de negoci en què els gegants de l'aire (com British, Iberia, Lufthansa i Air France) no estan preparats per competir amb els tòtems del low cost : la irlandesa Ryanair i la britànica EasyJet.

Aquest mateix motiu va impulsar Iberia l'any passat a crear Iberia Express, la filial de baix cost a la qual va transferir bona part de les rutes estatals i europees. Però precisament el precedent d'Iberia Express sembla que pot marcar el camí si ara es traspassen rutes a Vueling. Aleshores hi va haver una pugna laboral que es podria reproduir.

La revelació dels plans d'IAG -que ja va manifestar al novembre que mantindria Vueling com a marca independent a Iberia i British- coincideix amb la negociació que manté Iberia amb els seus sindicats per pactar un pla de reestructuració que implica la reducció de l'activitat, una retallada de plantilla (inicialment havien de ser 4.500 acomiadaments, però ara la companyia planteja 3.800 acomiadaments i 1.000 afectats per un ERO temporal) i rebaixes salarials. Iberia va marcar com a data límit per arribar a un acord el 31 de gener.

Rutes deficitàries

En el moment d'anunciar-se la fusió amb Vueling, Iberia va explicar que només 10 de les 53 rutes que operava eren rendibles. Per aquest motiu la companyia ja ha iniciat un pla de racionalització de rutes (ha cancel·lat els vols de Madrid a l'Havana i a la República Dominicana).

British vol fer el mateix. A Barcelona la companyia britànica només opera la connexió amb Londres-Heathrow. L'any passat va registrar 737.554 viatgers.

La suma d'Iberia, Vueling, Air Nostrum (empresa franquiciada per a vols regionals) i British va moure el 2012 al Prat 12,93 milions de passatgers, una xifra que suposa un 36,8% del total de l'aeroport de Barcelona. IAG, controlada actualment per l'estat espanyol -amb un 15% de les accions-, pretén agafar el control total de Vueling amb una opa que llançarà el primer trimestre del 2013 i que està previst que s'acabi aquesta primavera.

Els analistes de Credit Suisse estimen que els costos laborals a British Airways i Iberia representen el 34% i el 35% de les despeses operatives (excloent el fuel), comparat amb el 13% de Vueling.

stats