30/05/2013

Competència vigila les petrolieres per haver pactat preus

2 min
COINCIDÈNCIA DE PREUS 
 La Comissió Nacional d'Energia ja ha constatat un "alineament general dels preus  de venda al públic" de la benzina. Ara Competència investiga si hi ha indicis per obrir un expedient sancionador i multar a les companyies.

Barcelona.La Comissió Nacional de la Competència (CNC) intensifica la vigilància a les petrolieres que operen en el mercat de les gasolineres. L'organisme supervisor va informar ahir que aquesta setmana ha dut a terme inspeccions en diverses companyies -sense especificar quines- i en una associació sectorial davant la sospita de possibles pràctiques anticompetitives.

Aquestes pràctiques consistirien "en la coordinació de conductes entre operadores en matèria de preus i condicions comercials en la distribució de combustibles d'automoció a través d'estacions de servei". És a dir, la CNC pretén lluitar contra el presumpte pacte de preus entre les principals operadores d'aquest negoci, que a Espanya són les petrolieres Repsol, Cepsa i British Petroleum (BP).

Segons l'organisme, les inspeccions de les empreses i l'organització sectorial -que podria tractar-se de l'Associació d'Operadores de Productes Petrolífers- es van fer entre dilluns i dimarts. La CNC recorda que aquestes inspeccions representen un pas preliminar en el procés d'investigació de la suposada conducta anticompetitiva i no prejutgen el resultat de la investigació ni la culpabilitat de les entitats inspeccionades.

No obstant, Competència constata que, "en el cas que s'acrediti algun indici", s'obriria un expedient formal en considerar les conductes investigades una "infracció molt greu" de la legislació europea. Aquesta infracció podria ser sancionada, tal com apunta la CNC, amb una multa de fins al 10% de la facturació total de les empreses infractores durant l'exercici immediatament anterior al de la imposició de la sanció.

En el focus d'atenció

Competència subratlla que el sector de les gasolineres ha estat "recurrentment objecte d'interès" i ha tingut un seguiment constant, cosa que s'ha reflectit en diversos informes en què s'ha posat de manifest un "problema de la falta de competència". Però no s'ha anat més enllà.

Per aquest motiu, el govern espanyol ha aprovat una sèrie de mesures per intentar elevar la competència en el sector dels hidrocarburs, tant en el mercat majorista com en el minorista. Es pretén afavorir l'entrada de nous operadors independents, que són els que precisament ofereixen preus més baixos.

La CNC recorda que ha constatat un "increment significatiu" del preu dels carburants, en un context de nivells generals de preus minoristes (abans d'impostos) més elevats que els registrats en països del nostre entorn. L'espanyola és la setena gasolina més cara de la UE, amb preus superiors als d'Itàlia, Alemanya, Holanda i Suècia. La diferència de preu pot arribar als 3,2 cèntims per litre de gasolina.

Rere els passos de la CNE

També recorda que la Comissió Nacional d'Energia (CNE) ha apuntat en els seus informes "l'alineament general dels preus de venda al públic dels combustibles d'automoció". En paral·lel, la CNE ha obert una investigació per determinar la causa de l'anomenat "efecte dilluns", el dia en què les estacions de servei baixen els preus, ja que és quan la Comissió Europea recull les dades per a les estadístiques, i tornen a pujar els dimarts.

Fa dues setmanes la CNE va alertar que els marges bruts de la gasolina acumulaven forts increments entre el gener i l'abril, tot i reduir-se els preus finals. L'augment del marge era del 31% en el cas de la gasolina 95 i del 13% en el gasoil A.

stats