07/01/2013

Iberia llasta el vol de British durant el 2012

3 min
RETALLADA DE FLOTA  El pla d'ajust d'Iberia inclou una reducció de flota de  25 avions, vint dels quals són de curta distància i cinc transoceànics.

BARCELONA.Els vols a l'Amèrica Llatina, durant anys la columna vertebral del negoci d'Iberia, semblen ara un dels principals esculls de l'exmonopoli estatal espanyol. La companyia aèria va tenir durant l'any passat 49,66 milions de passatgers per quilòmetre, una xifra que suposa una davallada del 3,1% respecte a l'any anterior.

Les connexions a l'Amèrica Llatina d'International Airlines Group (IAG) -fruit de la fusió d'Iberia i British Airways fa dos anys- van ser l'únic segment de mercat que va caure en termes absoluts, segons les dades segregades publicades ahir per IAG. Així, aquests enllaços van caure un 1,7%, fins als 4,69 milions de viatgers.

El mercat llatinoamericà és el que Londres (és a dir, British) va deixar per a Iberia en el moment de pactar la fusió, ja que l'aeroport de Madrid-Barajas és un hub (centre de connexió de vols) especialitzat en aquest tipus de vols, ja sigui per la captació d'una gran quantitat de població immigrant o de turistes amb destí al continent americà.

Mercat natural

No obstant, la crisi econòmica fa temps que causa estralls en aquest segment de negoci i British ja ha obligat Iberia a prendre mesures dràstiques. La companyia va suspendre fa uns mesos les connexions des de Madrid a Recife, Fortaleza (Brasil) i Córdoba (Argentina), i entre Barcelona i Sao Paulo (Brasil).

El mes passat la companyia va anunciar la supressió dels vols de Barajas a l'Havana (Cuba) -ara cal passar per Londres- i Santo Domingo (República Dominicana), cosa que va indignar el govern espanyol, propietari del 15% d'IAG després de la nacionalització de Bankia. Segons Iberia, només deu de les 53 rutes que opera són rendibles (vuit són a l'Amèrica Llatina). Les principals zones d'expansió del grup IAG el 2013 van ser l'Àfrica, el Pròxim Orient i el Sud-est Asiàtic, amb un increment del 14,7%, fins als 4,79 milions de passatgers.

En xifres absolutes, IAG va transportar 54,6 milions d'usuaris l'any passat, un 5,6% més que el 2011. L'augment es redueix a l'1,8% si s'exclou de la comparació l'impacte de la compra de l'aerolínia BMI (efectiu a l'abril).

Si els passatgers per quilòmetre d'Iberia (IAG no va oferir ahir xifres absolutes segregades per aerolínies) van caure un 3,1%, els de British van créixer un 7,7%, o un 5,2% sense tenir en compte l'efecte de BMI. L'índex d'ocupació d'IAG va ser del 73,9%, idèntic al de l'exercici anterior. Les xifres de trànsit del grup corresponents al mes de desembre van suposar una davallada de l'1,8%, fins als 4,04 milions de viatgers.

Les dades de trànsit reportades ahir són un indicador més que apunten el que fa mesos que es deixa entreveure i que IAG va evidenciar l'estiu passat, amb la presentació de resultats corresponent a la primera meitat de l'any. Iberia no para de llastar els comptes de l'aliança aèria europea -disfressada de fusió- i ha arribat l'hora d'afrontar una dolorosa reestructuració. Així ho ha dictat Londres.

El pla dissenyat per Willie Walsh, conseller delegat de British, té, a grans trets, dos eixos: un ajust de plantilla de 4.500 persones a Iberia -equivalent a acomiadar una quarta part dels treballadors- i aconseguir el 100% de la companyia de baix cost Vueling, amb seu a Barcelona, a través d'una opa per comprar el 54% que IAG encara no controla i que només li costarà 113 milions d'euros.

Pèrdues continuades

Durant els nou primers mesos de l'any Iberia va perdre 262 milions d'euros mentre que British en va guanyar 286. El resultat global va ser d'unes pèrdues de 39 milions d'euros. IAG preveia aleshores acabar l'any amb uns números vermells de 120 milions per la "debilitat continuada d'Iberia".

stats