Efímers Tema del dia 27/07/2013

L'opció espanyola per a l'AVE al Brasil es complica

i
Ignasi Pujol
2 min

BarcelonaL'alta velocitat (AVE) ha estat motiu d'orgull dels governs espanyols al món. No en va Espanya és el primer país europeu en quilòmetres d'alta velocitat (més de 3.000) i el segon del món, només per darrere de la Xina. Tant és així que el govern i les empreses espanyoles venen al món la seva experiència en l'AVE. Un consorci espanyol es va adjudicar l'any passat la connexió ferroviària d'alta velocitat entre Medina i la Meca (Aràbia Saudita) per 6.736 milions d'euros. Ara un altre consorci -integrat, entre d'altres, per Renfe i Adif- intenta reeditar l'èxit en el concurs per l'AVE al Brasil, concretament entre Rio de Janeiro i São Paulo, valorat en 13.000 milions d'euros.

No obstant això, l'accident de Santiago de Compostel·la pot fer minvar les opcions espanyoles al Brasil. I és que els plecs de l'Agència Nacional brasilera de Transports Terrestres (ANTT) estableixen que el consorci licitador ha d'acreditar que l'empresa operadora del tren (en aquest cas, Renfe) no ha participat en l'operació de qualsevol sistema d'alta velocitat que hagi tingut un accident mortal durant els últims cinc anys.

Per aquest motiu, el president de Renfe, Julio Gómez-Pomar, es va afanyar ahir a dir que la tragèdia de Santiago "no és un accident de l'alta velocitat espanyola". Gómez-Pomar va afegir que així ho traslladaran a les autoritats brasileres. En la mateixa línia, el gestor d'infraestructures espanyol Adif va remarcar que el sinistre gallec no hauria d'afectar la licitació espanyola al Brasil, ja que el descarrilament no s'ha produït "tècnicament" en un tram d'alta velocitat. En declaracions a Efe, el president d'Adif, Gonzalo Ferre, va insistir que no hi hauria cap problema de requeriments per a l'oferta espanyola al projecte, tot i que va assegurar que aquest punt "és el menor" dels seus "problemes".

A part de ser operat per Renfe, el tren descarrilat a Galícia va ser fabricat per Talgo, que també forma part del consorci que vol adjudicar-se l'AVE brasiler. També podria haver-hi un segon consorci espanyol al Brasil, en aquest cas amb el fabricant CAF. Les ofertes s'han de presentar a mitjans d'agost. A més de Renfe, Adif i Talgo, el consorci ja anunciat l'integren els grups Ineco, Bombardier, Elecnor, ACS, Abengoa, Indra, Thales i Dimetronic.

stats