11/01/2013

El Prat bat un nou rècord en assolir els 35 milions de viatgers

2 min
RUTA ESTRATÈGICA 
 Un avió de Singapore Airlines estacionat a la T1 de l'aeroport de Barcelona. L'aerolínia connecta la ciutat-estat del Sud-est Asiàtic amb el Prat i Sao Paulo. Competia en l'enllaç amb la ciutat brasilera amb Iberia, que va suspendre la connexió.

BARCELONA.L'aeroport de Barcelona va marcar l'any passat un nou rècord: la infraestructura catalana va registrar un total de 35,14 milions de viatgers, una xifra que suposa un increment del 2,2% respecte al 2011 (34,4 milions de passatgers).

L'increment experimentat per l'aeroport del Prat pren una especial rellevància en considerar que va ser l'única d'entre les deu principals instal·lacions aeroportuàries de l'Estat que va créixer el 2012. Així, Madrid-Barajas, el primer aeroport de la xarxa de l'ens públic Aena Aeropuertos, va registrar 45,19 milions de viatgers, amb un descens del 9% respecte a l'any anterior.

De fet, des d'aquest estiu i per primera vegada a la història, el Prat supera Barajas en nombre de passatgers punt a punt, és a dir, els que no utilitzen l'aeroport per connectar amb un tercer destí.

Palma (-0,3%), Màlaga (-1,9%), Gran Canària (-6,1%), Alacant (-10,7%), Tenerife (-1,5%), Eivissa (-1,6%), Lanzarote (-6,8%) i València (-4,6%) van completar les davallades dels aeroports espanyols capdavanters durant el 2012, segons les dades facilitades ahir per Aena. Girona va tancar l'any amb un descens del 5,4%, fins als 2,84 milions de viatgers. Reus va acusar especialment la retallada de vols del gegant irlandès de baix cost Ryanair, que ha concentrat les seves operacions a Barcelona. L'aeroport de la capital del Baix Camp va registrar 937.446 usuaris, amb un retrocés del 31,2%.

La xarxa d'Aena va experimentar una davallada del 5%, fins a un total de 194,23 milions de viatgers.

Final d'any negatiu

Tot i les bones xifres en el conjunt de l'any, l'aeroport de Barcelona va punxar durant l'últim trimestre del 2012. El descens del 0,33% de l'octubre es va disparar fins al 7,57% al novembre i l'últim mes de l'any el retrocés va ser del 9,69%, fins als 2,19 milions d'usuaris.

Des d'Aena van atribuir aquest descens en la recta final de l'any a "l'estratègia de les companyies" i al fet que l'increment del 2011 ja va ser important (concretament es va tancar l'any amb un augment de viatgers del 17,8%).

No obstant, hi ha diversos factors concrets que expliquen -almenys en part- aquest retrocés concentrat en l'últim tram de l'exercici. Un dels factors és que es va tractar del primer any sense Spanair, que va deixar d'operar el 27 de gener després que la seva venda a Qatar Airways fracassés.

Iberia, per la seva banda, va anunciar la suspensió de l'enllaç entre el Prat i Sao Paulo (Brasil) -que es va inaugurar el 2011 precisament com a reacció al que havien inaugurat només uns mesos abans Spanair i Singapore Airlines- des de l'octubre.

Amb els 35 milions de passatgers registrats el 2012, el Prat està a vint milions de passatgers del seu límit de capacitat, el màxim de 55 milions fixat amb la inauguració de la terminal T1 l'any 2009.

Vueling, líder indiscutible al Prat, va anunciar ahir que va tancar l'any amb un increment de viatgers del 20%, fins als 14,8 milions, una xifra que suposa un rècord per a la companyia catalana.

L'equilibri de poders al Prat es pot veure alterat durant els pròxims mesos si prospera l'opa de British i Iberia sobre Vueling.

stats