TRANSPORT AERI
Misc 22/07/2013

El baix cost concentra el 60% del trànsit del Prat, més del doble que a Madrid

Quatre anys enrere el 'low cost' absorbia el 38% dels viatgers de Barcelona, 22 punts menys que ara

i
Ignasi Pujol
3 min

BarcelonaEl baix cost encara no ha tocat sostre a l'aeroport del Prat. Mentre el mercat aeri continua acusant els cinc anys de crisi econòmica, que ha castigat especialment les aerolínies tradicionals i els desplaçaments domèstics, les low cost se les empesquen per seguir creixent. Tant és així, que aquest segment de negoci va concentrar el 60,23% del trànsit de l'aeroport de Barcelona durant els sis primers mesos de l'any (fins a 9,72 milions de viatgers). És a dir, sis de cada deu passatgers del Prat viatgen en una companyia aèria de baix cost.

Aquesta xifra és un punt superior a la del conjunt del 2012 (59,28% de trànsit low cost ). El trànsit de baix cost s'ha disparat a la infraestructura barcelonina durant els últims anys. A la disponibilitat d'espai per créixer (el juny del 2009 es va inaugurar la terminal T1, que situava el nou límit anual en 55 milions de passatgers) s'hi ha sumat l'atractiu en alça de Barcelona com a destí turístic i la caiguda, el gener del 2012, del segon operador del Prat, Spanair (4,33 milions de viatgers el 2011). Tot plegat ha fet que l'aeroport hagi passat de registrar el 2009 una quota d'usuaris de baix cost del 38,63% al 60% actual. El 2011, l'últim any complet de Spanair, el Prat va tenir un 48,49% de passatgers de low cost .

La xifra actual encara resulta més espectacular si es compara amb Madrid-Barajas, on el baix cost concentra el 27,87% del trànsit, és a dir, menys de la meitat que al Prat.

A Barcelona, els tres primers operadors són companyies de baix cost, mentre que la capital de l'Estat és el principal feu d'Iberia i actua com un autèntic hub o centre de connexions amb les principals capitals mundials. Així, Vueling, Ryanair i EasyJet van sumar 8,86 milions de viatgers a Barcelona entre gener i juny d'aquest any, absorbint el 55% del trànsit de la capital catalana. Als usuaris d'aquestes companyies s'hi han de sumar els de Norwegian, Transavia, Wizz Air, Air Berlin, Germanwings, Niki i Jet2 per arribar al 60% de quota del baix cost.

Domini aclaparador

Vueling és, amb més del doble de passatgers que el seu principal rival -Ryanair-, la primera aerolínia del Prat, amb 5,3 milions de viatgers la primera meitat de l'any. El gegant irlandès Ryanair en va transportar 2,13 milions i EasyJet, 1,43. En aquest període, Vueling ha passat a estar controlada definitivament per Iberia. Fins al moment, l'exmonopoli aeri espanyol tenia el 46% de Vueling des que aquesta companyia es va fusionar amb Clickair (la low cost fundada per Iberia) el juliol del 2009. Però International Airlines Group (IAG), el grup aeri resultant de la fusió d'Iberia i British Airways, va llançar una oferta pública d'adquisició (opa) per les accions de la companyia que no controlava i aconseguirà el 100% del capital després de pagar 150 milions d'euros.

Amb el 33% del trànsit total de l'aeroport de Barcelona, Vueling opera actualment 104 rutes des del Prat. L'aerolínia va créixer un 20,7% al juny i preveu duplicar el seu número de passatgers fins al 2017, segons el pla de negoci detallat per la consultora PricewaterhouseCoopers (PwC) en el marc de l'opa d'IAG. Innovant el model de negoci del baix cost (que es basa en connexions punt a punt), la companyia presidida per Josep Piqué connecta diferents vols al Prat. Vueling enllaça vols de la mateixa companyia (per exemple, un passatger que ha embarcat a Eivissa i vol anar a Brussel·les fent escala a Barcelona) i alimenta altres companyies, com British. L'aerolínia va registrar 1,6 milions de passatgers en connexió al Prat l'any 2012.

Les companyies que estan en l'òrbita d'IAG (Iberia, British i Vueling, a més de les sòcies comercials Air Nostrum i American Airlines) van sumar 6,39 milions de passatgers durant la primera meitat de l'any, xifra que suposa un 39,63% del trànsit total del Prat.

Aportació a IAG

A més d'incorporar un elevat volum de viatgers, Vueling ajudarà a equilibrar els comptes d'IAG, que va perdre 885 milions d'euros el 2012, 351 dels quals corresponien a les pèrdues d'Iberia. Vueling, en canvi, va ser una de les poques companyies europees a obtenir beneficis l'any passat (28,3 milions). Segons el banc d'inversió Citi, Vueling aportarà 50 milions d'euros al benefici operatiu del 2013.

Pel que fa al rànquing espanyol, Ryanair és el principal operador del mercat, amb 12,51 milions de viatgers fins al juny, per davant de Vueling (6,72 milions) i d'Iberia (5,22 milions).

L'auge del baix cost al Prat i la davallada d'Iberia a Madrid -fruit del procés de reestructuració en què està immersa- fa que la distància entre els dos principals aeroports de l'estat s'estreteixi. Si el 2007 Barajas va registrar 52 milions de viatgers i el Prat 33, entre gener i juny d'aquest any Madrid n'ha obtingut 18,91 i Barcelona, 16,13.

stats